responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 49
« حبة من خردل اتینا بها و کفی بنا حاسبین »[1] .
" ترازوهای عدالت را در روز رستاخیز می‌نهیم . به احدی هیچ ستمی‌ نخواهد شد و اگر هموزن دانه خردل باشد آن را می‌آوریم . این بس که ما حسابگر هستیم " .
در آیات بسیاری از قرآن ، خداوند از ظلم و ستم تنزیه شده است . مثلا گفته شده است « ما کان الله لیظلمهم و لکن کانوا انفسهم یظلمون »[2] .
" چنان نیست که خداوند به آنان ستم کند بلکه آنها چنین اند که بر خود ستم می‌کنند " .
در بعضی آیات عادل بودن و قیام به عدل به عنوان یک صفت مثبت برای‌ خداوند ذکر شده است یعنی در قرآن تنها به تنزیه از ظلم قناعت نشده است‌ ، بطور مثبت و مستقیم نیز صفت عدالت برای خداوند اثبات شده است ، چنانکه می‌فرماید : ²شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکة و اولوا العلم قائما بالقسط غ[3].
" خداوند و فرشتگان و دارندگان دانش ، گواهی می‌دهند که معبودی جز خدای یکتا ، که بپادارنده عدل است ، نیست " .
علیهذا از نظر اسلام شکی نیست که عدل الهی ، خود حقیقتی است ، و عدالت از صفاتی است که قطعا باید خداوند را به آنها موصوف بدانیم .

روشها و مشربها

بطور کلی در مسائل مربوط به مبدء و معاد ، روشها و مشربها متفاوت است‌ . هر یک از اهل حدیث ، متکلمین ، حکما ، عرفا و پیروان روش حسی و علوم‌ طبیعی راه و روش خاص دارند .
اهل حدیث در مسائل مربوط به اصول دین ، مانند مسائل فروع دین ، طرفدار


[1] انبیاء / . 47 [2] توبه / . 70 [3] آل عمران / . 18

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست