نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 39
اصالتها میشود ، باید بدانیم که این جبهه گیریهای عقلی و فکری و کلامی و
فقهی ، نمایانگر یک جبهه گیری زیر پرده است که گروه وابسته به طبقات
محروم و محکوم ، در مقابل طبقات مرفه و برخوردار کرده است . اندیشه
تابع شکم است . محال است که یک برخوردار مرفه ، از اصل عدل دفاع کند ،
همچنانکه محال است که یک محروم زجر کشیده منکر اصالت عدل بشود .
از نظر ما ، اینگونه توجیه تاریخ ، یکسونگری است . شک ندارد که نیاز
مادی ، یک عامل بسیار مهم و اساسی در گرایشهای انسان است و احیانا جای
پایی از علل اقتصادی نیز در جبهه گیریهای فکری و اجتماعی و سیاسی اسلامی
میتوان یافت . اما نمیتوان همه جاذبه هایی که انسان را احاطه کرده و
تحت نفوذ قرار میدهد و همه عوامل اصلی و اساسیای را که در بافت تاریخ
انسان مؤثر است در نیازهای اقتصادی خلاصه کرد ، و شاید هنوز زود است که
در باره مجموع عوامل اساسی حاکم بر زندگی فردی و اجتماعی انسان اظهار نظر
قاطع بشود . قدر مسلم این است که نیازهای مادی را به عنوان نیاز اصلی
منحصر نتوان مورد قبول قرار داد .
من نمیدانم چگونه با این قالبها و معیارها میتوان توجیه کرد که مثلا چرا
مأمون و معتصم و واثق بشدت طرفدار مکتب اعتزال میشوند و اصل عدل را
میپذیرند و در مقابل ، متوکل که وابسته به همان طبقه و همان گروه و همان
خون بود ، گرایشی در جهت مخالف پیدا میکند و با طرفداران عدل همان را
میکند که اسلافش با مخالفان عدل کردند .
یا مثلا چگونه میتوان فکر صاحب بن عباد را که یکی از برخوردارترین و
متنعم ترین مردم جهان بود در حمایت شدید از اصل عدل توجیه کرد ، در
صورتی که اکثریت قریب به اتفاق علمای محروم زمان او منکر این اصل بودند
و عقیده اشعری داشتند .
صاحب بن عباد وزیر برخورداری است و از این نظر کمتر نظیر دارد . او
اولا بر خلاف اکثر وزرا که سری سالم به گور نمیبرند و عاقبت مغضوب بالاتر
از خود میگردند ، تا آخر عمر وزیر باقی ماند و تشییع جنازه تاریخی کم
نظیری چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت از او شد .
ابن خلکان میگوید :
" هیچکس مانند صاحب بن عباد خوشبختی و خوش شانسی زمان حیات و بعد
از ممات را توأم با یکدیگر جمع نکرد " .
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 39