نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 308
مانند علی که مجسمه عمل و تقوا و پرهیزکاری است آدمی را شیفته رفتار علی
میکند ، فکر گناه را از سر او بدر میبرد ، البته به شرطی که محبتش
صادقانه باشد . کسی که علی ( ع ) را بشناسد ، تقوای او را بشناسد ، سوز و
گداز او را بداند ، نالههای نیمه شبش را بداند و به چنین کسی عشق بورزد
محال است که خلاف فرمان او که همیشه امر به تقوا و عمل میکرد عمل کند .
هر محبی به خواسته محبوبش احترام میگذارد و فرمان او را گرامی میدارد .
فرمانبرداری از محبوب ، لازمه محبت صادق است ، لهذا اختصاص به علی ( ع
) ندارد ، محبت صادقانه رسول اکرم نیز چنین است . پس معنی حدیث "
« حب علی بن ابی طالب حسنة لا تضر معها سیئة » " این است که محبت علی
حسنهای است که مانع ضرر زدن گناه میشود ، یعنی مانع راه یافتن گناه
میشود ، معنایش آن نیست که جاهلان پنداشتهاند و آن اینکه محبت علی چیزی
است که هر گناهی که مرتکب شوی بلا اثر است .
برخی از دراویش از طرفی دعوی دوستی خدا دارند و از طرف دیگر از هر
گناهکاری گناهکارترند ، اینان نیز مدعیان دروغگو هستند .
امام صادق ( علیهالسلام ) میفرماید :
" خدا را معصیت میکنی در حالی که مدعی محبت او هستی ! به جانم قسم
که این کار ، در میان کارها ، شگفت آور است .
اگر محبت تو راستین میبود او را اطاعت میکردی ، زیرا طبیعی است که
هر دوستی مطیع دوست خویشتن است " .
دوستان واقعی امیرالمؤمنین ( ع ) همواره از گناهان دوری میگزیدهاند ،
ولایت آن حضرت نگاهدارنده از گناه بوده است نه تشویق کننده به آن .
امام باقر ( ع ) میفرماید :
« ما تنال ولایتنا الا بالعمل و الورع [2] » .
" به ولایت ما نتوان رسید جز با عمل نیک و پرهیزکاری و دوری از گناه
" . [1] بحار ، چاپ کمپانی ، ج . 12
[2] اصول کافی ، چاپ اسلامیه سال 1388 ، ج 2 ص . 60
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 308