نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 295
« یصل الرجل بصلة ، و ینفق نفقة لله وحده لا شریک له ، فتکتب له سرا، ثم
یذکرها فتمحی فتکتب له علانیه ، ثم یذکرها فتمحی و تکتب له ریاء » [1] .
نگهداری عمل از خود عمل مشکلتر است . راوی گفت : نگهداری عمل یعنی چه
؟ امام فرمود : یعنی انسان عملی برای خدای یکتا دور از چشم مردم انجام
میدهد و در نامه عمل او همینطور ثبت میشود ، بعد آن عمل را بازگو میکند
، آن عمل از صورت یک عمل سری محو میشود و به عنوان یک عمل علنی در
نامه عمل او ثبت میگردد . بار دیگر آن عمل را بازگو میکند . در اینوقت
آن عمل از دیوان حسنات محو میشود و به عنوان یک عمل " ریائی " در
دیوان سیئات او ثبت میگردد .
زیر صفر
تا اینجا سخن از مقبولیت و عدم مقبولیت طاعات و اعمال نیک و مثبت
غیر مسلمانان بود ، و به عبارت دیگر سخن درباره بالای صفر بود ، سخن در
این بود که آیا کارهای خیر آنها ، آنها را بالا میبرد یا خیر ؟
اکنون ببینیم تکلیف زیر صفر یعنی گناهان و اعمال شر غیر مسلمانان چه
میشود ؟ آیا همه آنها در این جهت یکسانند ؟ یا فرقی در کار است ؟ به
علاوه در زیر صفر یعنی در کارهای شر و پایین برنده ، آیا میان مسلمان و
غیر مسلمان و همچنین میان شیعه و غیر شیعه فرق است یا نه ؟ آیا مسلمان و
خصوصا مسلمان شیعه از نظر زیر صفر نوعی مصونیت دارد یا خیر ؟
ضمن مطالب گذشته معلوم شد که خداوند آنگاه بشر را معذب میکند که از
روی تقصیر یعنی عالما عامدا مرتکب خلاف شود نه از روی قصور و دستنارسی .
قبلا آیه ای که اصولیون " قاعده قبح عقاب بلا بیان " را از آن استنباط
میکنند ترجمه و تفسیر کردیم . اکنون برای اینکه وضع غیر مسلمانان را در
زیر صفر روشن کنیم ، یعنی برای اینکه مجازاتها و کفرهای آنها را در
کارهای شری که مرتکب میشوند بررسی کنیم نا چاریم مسأله دیگری که در
معارف اسلامی مطرح است و ریشهاش در قرآن مجید است مطرح کنیم و آن ،
مسأله " قصور " و " استضعاف " است . اینک بحث خود را تحت این
عنوان آغاز میکنیم . [1] وسائل ، ج 1 ، ص . 55
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 295