نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 293
معروف شد ، اهل شوشتر است و " استاد المتأخرین " لقب یافت .
شیخ در آنوقت تازه از سفر چند ساله خود به مشهد و اصفهان و کاشان
برگشته بود و از این سفر توشه فراوانی برگرفته بود ، مخصوصا از محضر
مرحوم حاج ملا احمد نراقی در کاشان .
چنین حالتی در هر کس موجود باشد مصداق « اسلم وجهه لله »است .
پس کفر و جحود یعنی کافر ماجرایی کردن و عناد ورزیدن . بعدا خواهیم
گفت که از نظر قرآن مجید ، کافر از آن جهت کافر خوانده شده است که
حالت عناد و انکار در عین ادراک کشف حقیقت در او هست ، و همین حالت
است که موجب حبط است و آفت عمل خیر به شمار میرود . لهذا خدای متعال
درباره اعمال کفار میفرماید : " مانند خاکستری است که باد تندی بر آن
بوزد و آن را از بین ببرد " :
« مثل الذین کفروا بربهم اعمالهم کرماد اشتدت به الریح فی یوم عاصف
( 1 ) .
فرض کنیم پاستور ، پی جویی علمی خویش را که منتهی به کشف میکروب
گردید برای خدا انجام داده است و منظورش احسان به خلق ، تقریبا الی
الله بوده است ، کافی نیست که در نهایت امر مأجور عند الله باشد . اگر
او دارای صفاتی از قبیل جحود و امثال آن بوده و نسبت به عقاید خویش
تعصب میورزیده است بطوری که اگر گفته میشد مثلا دین مسیح ( ع ) برای تو
یک دین جغرافیایی است ، یک دین پدر و مادی است ، آیا تحقیق کردی که
دینی بهتر و کامل تر از دین مسیح وجود دارد یا ندارد ؟ او زیر بار
نمیرفت و میگفت " نان ، نان سنگک و دین ، دین مسیح " و حتی حاضر به
تحقیق و جستجو هم نمیشد ، البته تمام اعمال او هبا و هدر است ، زیرا در
این فرض ، او " کافر ماجرا " بوده و کافر ماجرایی تمام کوشش انسان را
نابود میسازد ، عمل انسان همراه با چنین حالتی همچون خاکستری است در
معرض غارت تندباد .
پاستور به عنوان یک مثال ذکر شد ، نمیخواهیم بگوییم پاستور چنین بوده
است ، خدا داناست . ما نیز اگر با حق عناد داشته باشیم مشمول همین
فرمول کلی میباشیم . پروردگارا ما را از حالت کفر و عناد و کافر ماجرایی
حفظ فرما .
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 293