responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 291
این انسان لجوج که گفتار او در این آیه نقل شده است بجای اینکه بگوید " خدایا اگر این مطلب حق است و از جانب تو است پس قلب مرا مساعد کن که بپذیرم " می‌گوید " اگر حق است عذابی بر من نازل کن و مرا از بین‌ ببر " که طاقت ندارم زنده بمانم و رو در روی حقیقت قرار گیرم .
این حالت ، حالت بسیار خطرناکی است هر چند در موضوعات کوچک باشد ، و چه بسا بسیاری از ماها - معاذ الله - گرفتار آن باشیم . فرض کنید طبیبی عالی مقام و یا مجتهدی عالی مقام و یا متخصص عالی مقام دیگری که‌ شهرت جهانی دارد در یک مسأله مربوط به فن خودش تشخیصی بدهد و نظر خود را ابراز دارد ، بعد یک فرد گمنام ، طبیب یا طلبه‌ای جوان در همان مسأله‌ نظر مخالف بدهد و دلائل قطعی هم ارائه کند و طبق معمول بیخبر بمانند و نظر به شخصیت آن مقام عالی ، او را تصدیق کنند . در این حال اگر آن‌ متخصص مشهور تسلیم گفته آن طبیب یا آن طلبه جوان بشود یعنی اگر تسلیم‌ حقیقت گردد و اعتراف به اشتباه خویش کند ، او واقعا " مسلم " است ، زیرا « الاسلام هو التسلیم » ، و به وجهی می‌توان گفت مصداق : بلی من‌ یرا « الاسلام هو التسلیم » ، و به وجهی می‌توان گفت مصداق : « بلی من‌² اسلم وجهه لله »[1] است . چنین شخصی از صفت پلید " جحود " مبراست‌ . و اما اگر انکار ورزد و به خاطر حفظ حیثیت و شهرت خود با حقیقت‌ مبارزه کند ، کافر ماجرا و جاحد است .
اگر آن طبیب ، مثلا ، خیلی بی انصاف نباشد حرفش را بر نمی‌گرداند ولی‌ عملش را بر می‌گرداند ، و اگر خیلی بی انصاف باشد عملش را هم بر نمی‌گرداند و همان نسخه را می‌دهد و مریض را می‌کشد ، بعد هم می‌گوید بیمار خوب شدنی نبود . و همچنین یک عالم عالی مقام دیگر . عکس این حالت هم‌ بسیار اتفاق می‌افتد . روایتی در " کافی " است که این حقیقت را روشن‌ می‌کند : محمد بن مسلم می‌گوید : از امام باقر ( علیه‌السلام ) شنیدم که فرمود : « کل شی‌ء یجره الاقرار و التسلیم فهو الایمان ، و کل شی‌ء یجره الانکار و الجحود فهو الکفر » [2] .
" هر چیزی که نتیجه اقرار و تسلیم و روح پذیرش حقیقت باشد او ایمان‌ است و هر چیزی که نتیجه روح عناد و سرپیچی از حقیقت باشد او کفر است‌ " .


[1] بقره / . 112 [2] کافی ، ج 2 ، ص . 387

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 291
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست