responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 290
عبارت دیگر : جحود این است که فکر و اندیشه به واسطه دلیل و منطق تسلیم‌ گردد و حقیقت از نظر عقل و چراغ اندیشه روشن گردد ، اما روح و احساسات‌ خودخواهانه و متکبرانه سرباز زند و تسلیم نشود . روح کفر ، ستیزه جویی و مخالفت ورزی با حقیقت در عین شناخت حقیقت است . قبلا ، آنجا که‌ درباره مراتب تسلیم بحث کردیم توضیحاتی راجع به این حالت دادیم .
اکنون به مناسبت بحث از " آفت زدگی " توضیح بیشتری می‌دهیم : امیرالمؤمنین علی ( ع ) در تعریف اسلام می‌فرماید : « الاسلام هو التسلیم » [1] .
" اسلام یعنی تسلیم حقیقت بودن " .
یعنی در جایی که منافع شخص ، تعصب شخص ، عادت شخص در مقابل حقیقت‌ قرار می‌گیرد ، آدمی خود را تسلیم حقیقت کند و از هر چه جز حقیقت است‌ صرف نظر کند .
جحود یعنی حالت کافرماجرایی ، آنچنان حالتی که ابوجهل داشت ، می‌دانست که پیغمبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در دعوت نبوت‌ راستگو است ولی چون حالت کافرماجرایی داشت ایمان نمی‌آورد . گاهی شنیده‌ می‌شود که اشخاصی می‌گویند ما حاضر هستیم به جهنم برویم ولی این کار را نکنیم ، یعنی اگر این مطلب حقیقت هم باشد ما حاضر نیستیم بپذیریم .
تعبیرهای دیگر از قبیل " سرقوز افتادن " ، " یکدنده بودن " و امثال‌ اینها همه مبین همین صفت " جحود " است . قرآن کریم وجود این صفت‌ زشت را در برخی از افراد ، بسیار عالی مجسم کرده است ، می‌فرماید : « و اذ قالوا اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا حجارش من‌ السماء او ائتنا بعذاب الیم »[2] .
" و زمانی که گفتند خدایا اگر این حق است و از جانب تو است ، پس ، از آسمان سنگی بر سر ما بیفکن یا عذابی دردناک بر ما وارد ساز " .
قرآن چه تابلویی را مجسم کرده است ! چگونه با نقل یک جمله ، روان‌ بیمار برخی از افراد بشر را نشان می‌دهد !


[1] نهج البلاغه ، حکمت . 125 [2] انفال / . 32

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 290
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست