نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 290
عبارت دیگر : جحود این است که فکر و اندیشه به واسطه دلیل و منطق تسلیم
گردد و حقیقت از نظر عقل و چراغ اندیشه روشن گردد ، اما روح و احساسات
خودخواهانه و متکبرانه سرباز زند و تسلیم نشود . روح کفر ، ستیزه جویی و
مخالفت ورزی با حقیقت در عین شناخت حقیقت است . قبلا ، آنجا که
درباره مراتب تسلیم بحث کردیم توضیحاتی راجع به این حالت دادیم .
اکنون به مناسبت بحث از " آفت زدگی " توضیح بیشتری میدهیم :
امیرالمؤمنین علی ( ع ) در تعریف اسلام میفرماید :
« الاسلام هو التسلیم » [1] .
" اسلام یعنی تسلیم حقیقت بودن " .
یعنی در جایی که منافع شخص ، تعصب شخص ، عادت شخص در مقابل حقیقت
قرار میگیرد ، آدمی خود را تسلیم حقیقت کند و از هر چه جز حقیقت است
صرف نظر کند .
جحود یعنی حالت کافرماجرایی ، آنچنان حالتی که ابوجهل داشت ،
میدانست که پیغمبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در دعوت نبوت
راستگو است ولی چون حالت کافرماجرایی داشت ایمان نمیآورد . گاهی شنیده
میشود که اشخاصی میگویند ما حاضر هستیم به جهنم برویم ولی این کار را
نکنیم ، یعنی اگر این مطلب حقیقت هم باشد ما حاضر نیستیم بپذیریم .
تعبیرهای دیگر از قبیل " سرقوز افتادن " ، " یکدنده بودن " و امثال
اینها همه مبین همین صفت " جحود " است . قرآن کریم وجود این صفت
زشت را در برخی از افراد ، بسیار عالی مجسم کرده است ، میفرماید :
« و اذ قالوا اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا حجارش من
السماء او ائتنا بعذاب الیم »[2] .
" و زمانی که گفتند خدایا اگر این حق است و از جانب تو است ، پس ،
از آسمان سنگی بر سر ما بیفکن یا عذابی دردناک بر ما وارد ساز " .
قرآن چه تابلویی را مجسم کرده است ! چگونه با نقل یک جمله ، روان
بیمار برخی از افراد بشر را نشان میدهد !
[1] نهج البلاغه ، حکمت . 125
[2] انفال / . 32
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 290