responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 288
از مجموع آنچه در دو فصل اخیر گفتیم معلوم شد که همه غیر مسلمانان از نظر مأجور بودن در قبال اعمال خیر ، یکسان نیستند ، میان غیر مسلمانی که‌ به خدا و قیامت معتقد نیست و غیر مسلمانی که به خدا و قیامت معتقد هست ولی از موهبت ایمان به نبوت محروم است تفاوت عظیم است . برای‌ دسته اول امکان انجام یک عمل مقبول عند الله نیست ولی برای دسته دوم‌ هست . این دسته ممکن است با شرایطی به بهشت بروند ، ولی برای دسته اول‌ ممکن نیست . به نظر می‌رسد فلسفه اینکه اسلام میان مشرکان و اهل کتاب در همزیستی تفاوت قائل است ، مشرک را تحمل نمی‌کند ولی اهل کتاب را تحمل‌ می‌کند ، مشرک را مجبور به ترک عقیده می‌کند ولی اهل کتاب را مجبور به‌ ترک عقیده نمی‌کند همین است که مشرک یا منکر خدا به واسطه شرک و انکار ، باب نجات را برای ابد به روی خود بسته است ، در شرایطی است که از عبور از طبیعت مادی و صعود به ملکوت و بهشت جاویدان ، برای همیشه خود را محروم کرده است ، ولی اهل کتاب در شرایطی هستند که می‌توانند ولو به‌ طور ناقص عمل صالح انجام دهند و با شرایطی نتیجه آن را بیابند : قرآن کریم خطاب به اهل کتاب می‌فرماید : « تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم ان لا نعبد الا الله و لا نشرک به‌ شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله »[1] .
" بیایید به سوی یک کلمه و یک عقیده مشترک میان ما و شما ، و آن‌ اینکه جز خدا چیزی را نپرستیم و چیزی را شریک خداوند قرار ندهیم ، و بعضی از ما بعضی دیگر را مطاع و ارباب خود نشمارد " .
قرآن کریم با اهل کتاب چنین صلائی داده است ولی هرگز با مشرکان و منکران ، چنین صلائی نداده و نمی‌دهد .

آفت زدگی

سومین مسأله که در اینجا به تناسب بحث از ارزش ایمان لازم است مورد دقت قرار گیرد ارزش منفی کفر و عناد است ، یعنی آیا کفر و عناد موجب‌ نابود شدن و از اثر افتادن عمل خیر می‌گردد و مانند یک " آفت " آن را فاسد می‌کند ؟ به عبارت دیگر : آیا


[1] آل عمران / . 64

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 288
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست