نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 288
از مجموع آنچه در دو فصل اخیر گفتیم معلوم شد که همه غیر مسلمانان از
نظر مأجور بودن در قبال اعمال خیر ، یکسان نیستند ، میان غیر مسلمانی که
به خدا و قیامت معتقد نیست و غیر مسلمانی که به خدا و قیامت معتقد
هست ولی از موهبت ایمان به نبوت محروم است تفاوت عظیم است . برای
دسته اول امکان انجام یک عمل مقبول عند الله نیست ولی برای دسته دوم
هست . این دسته ممکن است با شرایطی به بهشت بروند ، ولی برای دسته اول
ممکن نیست . به نظر میرسد فلسفه اینکه اسلام میان مشرکان و اهل کتاب در
همزیستی تفاوت قائل است ، مشرک را تحمل نمیکند ولی اهل کتاب را تحمل
میکند ، مشرک را مجبور به ترک عقیده میکند ولی اهل کتاب را مجبور به
ترک عقیده نمیکند همین است که مشرک یا منکر خدا به واسطه شرک و انکار
، باب نجات را برای ابد به روی خود بسته است ، در شرایطی است که از
عبور از طبیعت مادی و صعود به ملکوت و بهشت جاویدان ، برای همیشه خود
را محروم کرده است ، ولی اهل کتاب در شرایطی هستند که میتوانند ولو به
طور ناقص عمل صالح انجام دهند و با شرایطی نتیجه آن را بیابند :
قرآن کریم خطاب به اهل کتاب میفرماید :
« تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم ان لا نعبد الا الله و لا نشرک به
شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله »[1] .
" بیایید به سوی یک کلمه و یک عقیده مشترک میان ما و شما ، و آن
اینکه جز خدا چیزی را نپرستیم و چیزی را شریک خداوند قرار ندهیم ، و
بعضی از ما بعضی دیگر را مطاع و ارباب خود نشمارد " .
قرآن کریم با اهل کتاب چنین صلائی داده است ولی هرگز با مشرکان و
منکران ، چنین صلائی نداده و نمیدهد .
آفت زدگی
سومین مسأله که در اینجا به تناسب بحث از ارزش ایمان لازم است مورد
دقت قرار گیرد ارزش منفی کفر و عناد است ، یعنی آیا کفر و عناد موجب
نابود شدن و از اثر افتادن عمل خیر میگردد و مانند یک " آفت " آن را
فاسد میکند ؟ به عبارت دیگر : آیا
[1] آل عمران / . 64
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 288