responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 284
در بنی اسرائیل مردی مؤمن همسایه‌ای کافر داشت . آن مرد کافر نسبت به‌ همسایه مؤمن خود همواره نیکی و نیکرفتاری می‌کرد ، وقتی که مرد ، خداوند برای او خانه‌ای ا ز نوعی گل بنا کرد که مانع او از گرمای آتش بود و روزی‌ او از خارج محیط او که محیط آتش بود به او می‌رسید . به او گفته شد : این‌ به سبب نیکی و نیکرفتاری تو نسبت به همسایه مؤمنت می‌باشد [1] .
مرحوم مجلسی پس از نقل این روایت می‌گوید : این روایت و امثال آن‌ دلیل است که عذاب برخی از جهنمیان از کفار به خاطر اعمال نیکشان‌ برداشته می‌شود و آیاتی که درباره کفار وارد شده که تخفیفی در عذابشان‌ داده نمی‌شود در موردی است که چنین اعمال خیری از آنها صادر نشده باشد . . 2 ایضا از حضرت امام محمد باقر ( علیه‌السلام ) روایت می‌کند که فرمود : مرد مؤمنی در کشور پادشاه ستمگری می‌زیست . آن ستمگر آهنگ آن مؤمن کرد و او فرار کرد و به برخی از بلاد غیر اسلامی رفت و بر مردی مشرک فرود آمد . آن مرد مشرک او را در پهلوی خود جای داد و پذیرایی نمود . همینکه آن‌ مشرک مرد به او خطاب رسید سوگند به عزت و جلال خودم که اگر در بهشت‌ جایی برای مشرک بود تو را در آن ، جا می‌دادم ، اما ای آتش او را بترسان‌ ولی آسیب نرسان .
امام آنگاه فرمود : و هر صبح و شام برای او از خارج آن محیط روزی آورده‌ می‌شود . از امام سؤال شد : از بهشت ؟ فرمود : از جایی که خدا خودش‌ می‌خواهد [2] . . 3 رسول اکرم درباره عبدالله بن جدعان که یکی از کفار معروف جاهلیت‌ و از سران قریش است ، فرمود : سبک عذاب ترین اهل دوزخ ابن جدعان است . عرض شد : یا رسول الله چرا ؟ فرمود : « انه کان یطعم الطعام » : او مردم را سیر می‌کرد [3] . . 4 و هم آن حضرت درباره چند تن از اهل جاهلیت فرمود : صاحب قبا را ، و صاحب عصا را که حاجیان را می‌راند ، و هم آن زن که‌ گربه‌ای داشت که پنجه می‌زد و او آن گربه را بسته بود نه خوراک می‌داد و نه رها می‌ساخت تا چیزی خود به چنگ آورد ، در آتش دیدم ، و داخل بهشت‌ شدم و در آنجا آن مرد که سگی را از تشنگی نجات داده و سیراب کرده بود مشاهده کردم [4] .


[1] بحار الانوار ، چاپ کمپانی ، ج 3 ص . 377 [2] ایضا بحار ، چاپ کمپانی ، ج 3 ص 382 ، نقل از کافی . 3 و[4] ایضا بحار ، چاپ کمپانی ، ج 3 ص 382 نقل از کافی .

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 284
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست