نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 272
قرآن میفرماید :
« الذی خلق الموت و الحیوش لیبلوکم ایکم احسن عملا »[1] .
" آنکه مرگ و زندگی را آفرید تا شما را در امتحان نیکوترین عمل و
صواب ترین عمل قرار دهد " .
فرمود " صواب ترین " عمل و نفرمود " بیشترین عمل " زیرا عمده این
است که بدانیم آنگاه که تحت تأثیر انگیزههایی روحی ، عملی انجام میدهیم
گذشته از پیکر عمل که یک سلسله حرکات و سکنات است و دارای اثرها و
ارزشهای خاص اجتماعی است ، از نظر معنوی واقعا و حقیقتا به سویی میرویم
و طی طریقی میکنیم .
مطلب به این سادگی نیست که هر چه هست " عمل " است ، کار است ،
انرژی عضلانی است که مصرف میشود و اما اندیشهها و نیتها ، به اصطلاح
ارزش مقدماتی دارد برای عمل ، همه ذهنیت است و همه مقدمه است و عمل
ذوالمقدمه ، اساس ذوالمقدمه است ، مقدمه هر طور بود ، بود . خیر ،
اصالت فکر و نیت ، از اصالت عمل کمتر نیست . این گونه تفکر " اصالة
العملی " که اندیشه و نیت و عقیده را " اصیل " نمیشمارد و تحت عنوان
" عینیت " و " ذهنیت " صرفا ارزش مقدمی برایش قائل است ، یک
تفکر مادی است . گذشته از اینکه بطلان این مکتب در جای خود روشن است ،
قدر مسلم این است که معارف قرآن را با اینگونه طرز تفکرها نتوان توجیه
کرد .
از نظر قرآن ، شخصیت واقعی ما و " من " حقیقی ما همان روح ماست ،
روح ما با هر عمل اختیاری ، از قوه بسوی فعلیت گام بر میدارد و اثر و
خاصیتی متناسب با اراده و هدف و مقصد خود کسب میکند ، این آثار و
ملکات جزء شخصیت ما میشود و ما را به عالمی متناسب خود از عوالم وجود
میبرد .
پس حسن و قبح فعلی ، یا خوبی و بدی اعمال ، از نظر بعد اول بستگی به
اثر خارجی آن عمل دارد ، و حسن و قبح فاعلی ، یا خوبی و بدی از نظر بعد
دوم بستگی به کیفیت صدور آن از فاعل دارد . در حساب اول ، قضاوت ما
درباره یک عمل از لحاظ نتیجه خارجی و اجتماعی آن است ، و در حساب دوم
، قضاوت ما از نظر تأثیر داخلی و روانی عمل در شخص فاعل است .
وقتی یک فرد ، بیمارستانی بوجود میآورد یا اقدام نیکوکارانه دیگری در
امور فرهنگی یا بهداشتی یا اقتصادی یک کشور انجام میدهد ، شک نیست که
عمل او از
[1] ملک / [2]
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 272