نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 268
دلیل بر اینکه از نظر قرآن ، شیطان خدا را میشناخت این است که قرآن
صریحا میگوید : او به خالقیت خدا اعتراف داشت ، خطاب به خداوند گفت
:
« خلقتنی من نار و خلقته من طین »[1] .
" مرا از آتش آفریدی و او ( آدم ) را از گل " .
و دلیل بر اینکه به روز رستاخیز اعتقاد داشت این است که گفت :
« انظرنی الی یوم یبعثون »[2] .
" پروردگارا مرا تا روز رستاخیز مهلت بده " .
و دلیل بر شناخت وی انبیاء و معصومین را این است که گفت :
« فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین »[3] .
" به عزت تو قسم که همه فرزندان آدم را گمراه میسازم مگر بندگان
خالص شدهات را " .
مراد از بندگان خالص شده که نه تنها عملشان مخلصانه است بلکه سراسر
وجودشان از غیر خدا پاک و آزاد است ، اولیاء خدا و معصومین از گناهند ،
شیطان آنان را نیز میشناخته است و به عصمت آنان هم معتقد بوده است .
قرآن در عین اینکه شیطان را شناسای همه این مقامات معرفی میکند او را
کافر میخواند و کافر میشناسد ، پس معلوم میشود : تنها شناسایی و معرفت
، یعنی تسلیم فکر و ادراک ، برای اینکه موجودی مؤمن شناخته شود کافی
نیست ، چیز دیگر لازم است .
از نظر منطق قرآن چرا شیطان با اینهمه شناساییها ، از کافران محسوب
گشته است ؟
معلوم است ، برای اینکه در عین قبول ادراکاتش حقیقت را ، احساساتش
به ستیزه برخاست ، دلش در برابر درک عقلش قیام کرد ، از قبول حقیقت
اباء و استکبار نمود ، تسلیم قلب نداشت . [1] اعراف / . 12
[2] اعراف / . 14
[3] ص / 82 - . 83
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 268