نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 265
اکنون باید ببینیم کدامیک از این افکار صحیح است ؟ آیا باید اصالة
الاعتقادی شد یا اصالة العملی ؟ یا شق دیگری وجود دارد ؟
اینک بحث در ارزش ایمان و اعتقاد .
ارزش ایمان
درباره ارزش ایمان در سه مرحله باید بحث کرد :
. 1 آیا فقدان اعتقاد و ایمان به اصول دین از قبیل توحید و نبوت و
معاد ، و بر حسب دید اسلامی شیعی ، اینها به علاوه امامت و عدل ، در هر
شرایطی که فرض شود موجب عذاب الهی است ؟ یا آنکه امکان دارد که برخی
از بی ایمانان ، معذور باشند و در مقابل بیایمانی معاقب نباشند ؟
. 2 آیا ایمان شرط حتمی قبول عمل خیر است بطوری که هیچ کار نیکی از
غیر مسلمانان و بلکه غیر شیعه پذیرفته نیست ؟
. 3 آیا کفر و انکار ، موجب حبط و از بین بردن اعمال خیر نمیشود ؟
در ضمن مباحث آینده ، هر سه مرحله را مورد بررسی قرار خواهیم داد .
مؤاخذه بر کفر
شکی نیست که کفر بر دو نوع است : یکی کفر از روی لجبازی و عناد که
کفر جحود نامیده میشود و دیگر کفر از روی جهالت و نادانی و آشنا نبودن
به حقیقت . در مورد اول ، دلائل قطعی عقل و نقل گویاست که شخصی که
دانسته و شناخته ، با حق ، عناد میورزد و در صدد انکار بر میآید مستحق
عقوبت است . ولی در مورد دوم باید گفت اگر جهالت و نادانی از روی
تقصیر کاری شخص نباشد مورد عفو و بخشش پروردگار قرار میگیرد .
برای توضیح این مسأله لازم است قدری درباره تسلیم و عناد بحث کنیم .
قرآن کریم میفرماید :
« یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم »[1] . [1] شعراء / 88 و . 89
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 265