responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 265
اکنون باید ببینیم کدامیک از این افکار صحیح است ؟ آیا باید اصالة الاعتقادی شد یا اصالة العملی ؟ یا شق دیگری وجود دارد ؟ اینک بحث در ارزش ایمان و اعتقاد .

ارزش ایمان

درباره ارزش ایمان در سه مرحله باید بحث کرد : . 1 آیا فقدان اعتقاد و ایمان به اصول دین از قبیل توحید و نبوت و معاد ، و بر حسب دید اسلامی شیعی ، اینها به علاوه امامت و عدل ، در هر شرایطی که فرض شود موجب عذاب الهی است ؟ یا آنکه امکان دارد که برخی‌ از بی ایمانان ، معذور باشند و در مقابل بی‌ایمانی معاقب نباشند ؟ . 2 آیا ایمان شرط حتمی قبول عمل خیر است بطوری که هیچ کار نیکی از غیر مسلمانان و بلکه غیر شیعه پذیرفته نیست ؟ . 3 آیا کفر و انکار ، موجب حبط و از بین بردن اعمال خیر نمی‌شود ؟ در ضمن مباحث آینده ، هر سه مرحله را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

مؤاخذه بر کفر

شکی نیست که کفر بر دو نوع است : یکی کفر از روی لجبازی و عناد که‌ کفر جحود نامیده می‌شود و دیگر کفر از روی جهالت و نادانی و آشنا نبودن‌ به حقیقت . در مورد اول ، دلائل قطعی عقل و نقل گویاست که شخصی که‌ دانسته و شناخته ، با حق ، عناد می‌ورزد و در صدد انکار بر می‌آید مستحق‌ عقوبت است . ولی در مورد دوم باید گفت اگر جهالت و نادانی از روی‌ تقصیر کاری شخص نباشد مورد عفو و بخشش پروردگار قرار می‌گیرد .
برای توضیح این مسأله لازم است قدری درباره تسلیم و عناد بحث کنیم .
قرآن کریم می‌فرماید : « یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم »[1] .


[1] شعراء / 88 و . 89

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست