نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 253
این افراد عقیده دارند که انسان به دین خاصی ملزم نیست ، هر دین از
ادیان را داشته باشد کافی است . لهذا اینان در عین مسیحی بودن ، خود را
دوستدار و مقرب نزد علی ( ع ) میدانند و حتی معتقدند که آن حضرت نیز
همین ایده آنان را داشته است . جرج جرداق میگوید : " علی بن ابیطالب
اباء دارد از اینکه بر مردم لازم کند که حتما دین خاصی را بپذیرند " [1]
ولی ما این ایده را باطل میدانیم . درست است که در دین ، اکراه و
اجباری نیست : " « لا اکراه فی الدین » " [2] ولی این سخن به این
معنی نیست که دین خدا در هر زمانی متعدد است و ما حق داریم هر کدام را
که بخواهیم انتخاب کنیم . چنین نیست ، در هر زمانی یک دین حق وجود
دارد و بس ، هر زمان پیغمبر صاحب شریعتی از طرف خدا آمده مردم موظف
بودهاند که از راهنمایی او استفاده کنند و قوانین و احکام خود را چه در
عبادات و چه در غیر عبادات از او فرا گیرند تا نوبت به حضرت خاتم
الانبیاء رسیده است . در این زمان اگر کسی بخواهد بسوی خدا راهی بجوید
باید از دستورات دین او راهنمایی بجوید .
قرآن کریم میفرماید :
« و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الاخرش من الخاسرین
[3] .
" و هر کس غیر از اسلام دینی بجوید هرگز از او پذیرفته نشود و او در
جهان دیگر از جمله زیانکاران خواهد بود " .
اگر گفته شود که مراد از اسلام ، خصوص دین ما نیست بلکه منظور تسلیم
خدا شدن است ، پاسخ این است که البته اسلام همان تسلیم است و دین اسلام
همان دین تسلیم است ولی حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و در این
زمان ، شکل آن همان دین گرانمایهای است که به دست حضرت خاتم الانبیاء
ظهور یافته است و قهرا کلمه اسلام بر آن منطبق میگردد و بس .
به عبارت دیگر لازمه تسلیم خدا شدن پذیرفتن دستورهای او است و روشن
است که همواره به آخرین دستور خدا باید عمل کرد و آخرین دستور خدا همان
چیزی است که آخرین رسول او آورده است . [1] الامام علی - تحت عنوان ( لا تعصب و لا اطلاق " .
[2] بقره / . 256
[3] آل عمران / . 85
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 253