responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 239
به اصطلاح مربوط به " قوس صعودی " باشد ، ممکن هم هست که شامل مطلق‌ واسطه‌ها و وساطتهای رحمت باشد ، یعنی شامل " قوس نزولی " هم باشد ، به عبارت دیگر ممکن است شامل تمام نظام سببی و مسببی جهان باشد ، به هر حال از آن جهت که به شفاعت اخروی مربوط است ، به این معنی است که‌ مجرم بدون خواست خدا قدرت شفیع برانگیختن ندارد و شفیع بدون اذن او قدرت دم زدن ندارد .
برهان این مطلب از لحاظ عقلی این است که در فلسفه الهی ثابت شده‌ است که " واجب الوجود بالذات واجب من جمیع الجهات و الحیثیات است‌ " . یعنی همانطوری که واجب الوجود در ذات خود ، معلول غیر نیست ، در صفات و افعال خود نیز امکان ندارد که تحت تأثیر علتی قرار گیرد ، او مؤثر محض است و از هیچ چیزی انفعال و تأثر پیدا نمی‌کند .

توحید و توسلات

از آنچه گفتیم نکته‌ای عالی و مهم در توحید عبادتی به دست می‌آید . آن‌ نکته این است که در توسل و استشفاع به اولیاء خدا اول باید تحقیق کرد که‌ به کسی و از کسی باشد که خداوند او را وسیله قرار داده است . قرآن کریم‌ می‌فرماید : « یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة »[1] .
بطور کلی ، توسل به وسائل و تسبب به اسباب ، با توجه به اینکه خداست‌ که سبب را آفریده است و خداست که سبب را سبب قرار داده است و خداست که از ما خواسته است از این وسائل و اسباب استفاده کنیم به هیچ‌ وجه شرک نیست ، بلکه عین توحید است . در این جهت ، هیچ فرقی میان‌ اسباب مادی و اسباب روحی ، میان اسباب ظاهری و اسباب معنوی ، میان‌ اسباب دنیوی و اسباب اخروی نیست ، منتهای امر ، اسباب مادی را از روی‌ تجربه و آزمایش علمی می‌توان شناخت و فهمید که چه چیز سبب است ؟ و اسباب معنوی را از طریق دین ، یعنی از طریق وحی ، و از طریق کتاب و سنت باید کشف کرد .
ثانیا هنگامی که انسان متوسل می‌شود یا استشفاع می‌کند باید توجهش به‌ خدا ، و از خدا به وسیله و شفیع باشد ، زیرا چنانکه گفتیم شفاعت واقعی‌ آن است که


[1] مائده / . 35

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست