responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 236
داشتن شخص برای آن نیست . اگر کسی از رحمت خدا محروم گردد صرفا به‌ موجب قابل نبودن خود او است نه آنکه - معاذ الله - در رحمت خدا محدودیت وضیقی باشد . رحمت خدا همچون اعتبار بانکی یک بازرگان نیست‌ که محدود باشد . اعتبار رحمت الهی نامحدود است ، ولی قابلها متفاوتند ، ممکن است کسی بکلی فاقد قابلیت باشد و نتواند از رحمت خدا بهره‌ای‌ بگیرد .
از نظر متون دینی این اندازه مسلم است که کفر به خدا و شرک ، مانع‌ مغفرت است .
قرآن کریم می‌فرماید : « ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء »[1] .
" خدا شرک را نمی‌آمرزد ، و آنچه پایین تر از شرک است برای هر کس‌ که بخواهد می‌بخشد " .
اگر ایمان از دست برود رابطه انسان با مغفرت یکباره بریده می‌شود و دیگر بهره برداری از این لطف عظیم امکان نخواهد داشت . زمانی که بر دل‌ آدمی مهر کفر زده شود مانند ظرف دربسته‌ای می‌گردد که اگر در همه‌ اقیانوسهای جهان فرو برده شود قطره‌ای آب به درون آن نخواهد رفت . وجود چنین فردی همچون شوره زاری می‌گردد که آب رحمت حق در آن بجای گل ، بوته‌های خار پدید می‌آورد .
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ ، لاله روید و در شوره‌ زار خس اگر در شوره زار ، گل نمی‌روید ، از کمبود باران نیست ، از قابل نبودن‌ زمین است .
قرآن کریم سعه رحمت پروردگار را از زبان حاملین عرش چنین بیان می‌کند : « الذین یحملون العرش و من حوله یسبحون بحمد ربهم و یؤمنون به و یستغفرون للذین آمنوا ربنا وسعت کل شی‌ء رحمة و علما فاغفر للذین تابوا و اتبعوا سبیلک و قهم عذاب الجحیم »[2] .


[1] نساء / . 116 [2] غافر / [7]

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 236
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست