نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 236
داشتن شخص برای آن نیست . اگر کسی از رحمت خدا محروم گردد صرفا به
موجب قابل نبودن خود او است نه آنکه - معاذ الله - در رحمت خدا
محدودیت وضیقی باشد . رحمت خدا همچون اعتبار بانکی یک بازرگان نیست
که محدود باشد . اعتبار رحمت الهی نامحدود است ، ولی قابلها متفاوتند ،
ممکن است کسی بکلی فاقد قابلیت باشد و نتواند از رحمت خدا بهرهای
بگیرد .
از نظر متون دینی این اندازه مسلم است که کفر به خدا و شرک ، مانع
مغفرت است .
قرآن کریم میفرماید :
« ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء »[1] .
" خدا شرک را نمیآمرزد ، و آنچه پایین تر از شرک است برای هر کس
که بخواهد میبخشد " .
اگر ایمان از دست برود رابطه انسان با مغفرت یکباره بریده میشود و
دیگر بهره برداری از این لطف عظیم امکان نخواهد داشت . زمانی که بر دل
آدمی مهر کفر زده شود مانند ظرف دربستهای میگردد که اگر در همه
اقیانوسهای جهان فرو برده شود قطرهای آب به درون آن نخواهد رفت . وجود
چنین فردی همچون شوره زاری میگردد که آب رحمت حق در آن بجای گل ،
بوتههای خار پدید میآورد .
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ ، لاله روید و در شوره
زار خس
اگر در شوره زار ، گل نمیروید ، از کمبود باران نیست ، از قابل نبودن
زمین است .
قرآن کریم سعه رحمت پروردگار را از زبان حاملین عرش چنین بیان میکند
:
« الذین یحملون العرش و من حوله یسبحون بحمد ربهم و یؤمنون به و
یستغفرون للذین آمنوا ربنا وسعت کل شیء رحمة و علما فاغفر للذین تابوا و
اتبعوا سبیلک و قهم عذاب الجحیم »[2] . [1] نساء / . 116
[2] غافر / [7]
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 236