responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 206

عذاب اخروی

مجازاتهای جهان دیگر ، رابطه تکوینی قوی تری با گناهان دارند . رابطه‌ عمل و جزا در آخرت نه مانند نوع اول ، قراردادی است و نه مانند نوع دوم‌ از نوع رابطه علی و معلولی است ، بلکه از آن هم یک درجه بالاتر است .
در اینجا رابطه " عینیت " و " اتحاد " حکمفرماست ، یعنی آنچه که در آخرت به عنوان پاداش یا کیفر به نیکوکاران و بدکاران داده می‌شود تجسم‌ خود عمل آنهاست .
قرآن کریم می‌فرماید : « یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء تود لو ان‌ بینها و بینه امدا بعیدا »[1] .
" روزی که هر کس آنچه از کار نیک یا زشت انجام داده است حاضر می‌بیند ، آرزو می‌کند که کاش بین او و بین کار زشتش مسافت درازی فاصله‌ می‌بود " .
در جای دیگر می‌فرماید : « و وجدوا ما عملوا حاضرا و لا یظلم ربک احدا »[2] .
" آنچه را که انجام داده‌اند حاضر می‌یابند و پروردگار تو به احدی ستم‌ نمی‌کند " .
در جای دیگر می‌فرماید : « یومئذ یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم 0 فمن یعمل مثقال ذرش خیرا یره 0 و من یعمل مثقال ذرش شرا یره »[3] .
" در این روز مردم گروه گروه بیرون می‌آیند تا در نمایشگاه اعمال ، اعمال آنها به آنها ارائه داده شود . پس هر کس هموزن یک ذره ، کار نیک کند آن را می‌بیند و هر کس هموزن یک ذره ، کار زشت کند می‌بیند " .


[1] آل عمران / . 30 [2] کهف / . 49 [3] زلزال / 6 - [8]

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 206
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست