responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 154
خدا برای تربیت و پرورش جان انسانها دو برنامه تشریعی و تکوینی دارد و در هر برنامه ، شدائد و سختیها را گنجانیده است . در برنامه تشریعی ، عبادات را فرض کرده و در برنامه تکوینی ، مصائب را در سر راه بشر قرار داده است . روزه ، حج ، جهاد ، انفاق ، نماز ، شدائدی است که با تکلیف‌ ایجاد گردیده و صبر و استقامت در انجام آنها موجب تکمیل نفوس و پرورش‌ استعدادهای عالی انسانی است . 1 گرسنگی ، ترس ، تلفات مالی و جانبی ، شدائدی است که در تکوین پدید آورده شده است و بطور قهری انسان را در بر می‌گیرد .

بلا برای اولیاء

از این رو است که وقتی خدا نسبت به بنده‌ای از بندگانش لطف مخصوصی‌ دارد او را گرفتار سختیها می‌کند . جمله معروف " البلاء للولاء " مبین‌ همین اصل است .
در حدیثی از امام باقر ( ع ) آمده است که : « ان الله عز و جل لیتعاهد المؤمن بالبلاء کما یتعاهد الرجل اهله‌ بالهدیة من الغیبة » [2] .
" خدا از بنده مؤمنش تفقد می‌کند و برای او بلاها را اهداء می‌نماید همانطوری که مرد در سفر برای خانواده خودش هدیه‌ای می‌فرستد " .
در حدیث دیگر از حضرت امام صادق ( ع ) آمده است : « ان الله اذا احب عبدا غته بالبلاء غتا » [3] .
" خدا زمانی که بنده‌ای را دوست بدارد او را در دریایی شدائد غوطه‌ور می‌سازد " .
یعنی همچون مربی شنا که شاگرد تازه کار خود را وارد آب می‌کند تا تلاش‌ کند و دست و پا بزند و در نتیجه ورزیده شود و شناگری را یاد بگیرد ، خدا هم بندگانی را که


[1] این مطلب با نفی حرج و دشواری در دین که جزء مطالب مسلم و قطعی‌ است منافات ندارد ، زیرا مقصود از نفی حرج این نیست که در دین ، تمرین‌ و تکلیف وجود ندارد ، بلکه مقصود این است که در دین ، دستورهایی که‌ مانع پیشرفت انسان باشد و مزاحم فعالیت صحیح باشد وجود ندارد . قوانین‌ دینی طوری وضع شده است که نه دست و پاگیر است و نه تنبل پرور . [2] بحار الانوار ، ج 15 ، جزء اول ص 56 ، چاپ کمپانی ، نقل از کافی . [3] بحار الانوار ، ج 15 ، جزء اول ص 55 ، چاپ کمپانی ، نقل از کافی .

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 154
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست