نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 151
خوشبختی صفحات بی روح آن را تشکیل میدهد ، زیرا این دورهها ادوار توافق
بودهاند و چنین رضایت و خرسندی گرانبار ، سزاوار یک مرد نیست . تاریخ
در ادواری درست شده است که تناقضات عالم واقع به وسیله پیشرفت و
تکامل حل شده است " [1] .
قرآن کریم برای بیان تلازم سختیها و آسایشها میفرماید :
« فان مع العسر یسرا 0 ان مع العسر یسرا »[2] .
" پس حتما با سختی ، آسانیی است ، حتما با سختی آسانیی است " .
قرآن نمیفرماید که بعد از سختی ، آسانیی است ، تعبیر قرآن این است که
با سختی ، آسانیی است ، یعنی آسانی در شکم سختی و همراه آن است ، و به
" ضد اندر ضد پنهان مندرج " .
زندگی در مردن و در محنت است
آب حیوان در درون ظلمت است
اینجا نکته لطیفی هست که فهم آن به نقل تمام آیات این سوره بستگی
دارد :
« بسم الله الرحمن الرحیم الم نشرح لک صدرک 0 و وضعنا عنک وزرک 0
الذی انقض ظهرک 0 و رفعنا لک ذکرک 0 فان مع العسر یسرا 0 ان مع العسر
یسرا 0 فاذا فرغت فانصب 0 و الی ربک فارغب »[3] .
روی سخن با شخص پیغمبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است . این
سوره ، خاص آن حضرت است :
" به نام خدای رحمان رحیم " .
" آیا به تو ، سعه صدر ندادیم ؟ باری که پشت تو را خم کرده بود از
دوشت برگرفتیم ، آوازهات را بلند ساختیم ، پس :
حتما با سختی آسانیی همراه است ، حتما با سختی آسانیی قرین است . پس
زمانی که آسوده شدی به کوشش پرداز و بسوی پروردگار خویشتن متوجه شو " . [1] " تاریخ فلسفه " ویل دورانت ، ترجمه دکتر عباس زریاب خوئی ،
ص 249 - 250
[2] انشراح / 5 و [6][3] سوره انشراح .
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 151