responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 64
در ذهن نقش می‌بندد و وجود پیدا می‌کند ماهیت شی‌ء خارجی نیست ، بلکه‌ کیفیتی است که از بعضی جهات مشابه شی‌ء خارجی است . و این است معنی‌ مصراع بالا :
و قیل بالاشباح الاشیا انطبعت .
طرفداران این نظریه مقدمه سوم از مقدمات پنجگانه بالا را انکار می‌کنند . نظریه " شبح " متداولترین نظریات وجود ذهنی است . در میان نظریات‌ مربوط به وجود ذهنی دو نظر است که در درجه اول اهمیت قرار دارد یکی‌ نظریه فلاسفه که همان مدعای وجود ذهنی در این کتاب است و دیگر نظریه " شبح " که ساده‌ترین نظریات است . اما سایر نظریات که بعضی را نقل‌ کردیم و بعضی بعدا نقل خواهد شد برای پیدا کردن راه فرار از اشکالات وجود ذهنی پیدا شده است و بس .
نظریه " شبح " همان است که مادیین نیز آن را می‌پذیرند ، مادیین که‌ به ذهن مستقل از مغز قائل نیستند معتقدند که علوم و ادراکات ما عبارت‌ است از یک سلسله آثار که در لابلای مغز و اعصاب ما پیدا می‌شود و بدیهی‌ است که آن آثار را به هیچ وجه نمی‌توان پیدایش ماهیت خارجی شی‌ء ادراک‌ شده در ظرف مغز تلقی کرد .
نظریه " شبح " به حکم آنچه در مقدمه بحث گفتیم و ادله وجود ذهنی نیز آن را تأیید می‌کنند مردود است ، تفصیل مطلب را از جای دیگر باید جست [1] .
2 - نظریه دیگر اینست که ماهیات اشیاء در ذهن پدید می‌آید ولی منقلب‌ می‌شوند به ماهیت کیف . چنانکه می‌دانیم بسیاری از اشیاء به شی‌ء دیگر متبدل می‌شوند ، عنصری به عنصر دیگر و مرکبی به مرکب دیگر تبدل می‌یابد .
ماهیات نیز در ذهن انقلاب می‌یابند .


[1] رجوع شود به " اصول فلسفه روش رئالیسم " . جلد اول .

نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست