responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سیری در نهج البلاغه نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 14
سخنوری صعصعه بن صوحان [1] بحث کند می‌گوید : " از هر دلیلی بالاتر بر سخنوری او اینست که علی گاهی می‌نشست و از او می‌خواست سخنرانی کند " .
سید رضی جمله معروفی در ستایش و توصیف سخنان مولی ( ع ) دارد : می‌گوید : " کان امیرالمومنین علیه السلام مشرع الفصاحه و موردها و عنه اخذت‌ قوانینها و علی امثلته حذا کل قائل خطیب و بکلامه استعان کل واعظ بلیغ و مع ذلک فقد سبق و قصروا ، و تقدم و تاخروا ، لان کلامه علیه السلام ، الکلام‌ الذی علیه مسحه من العلم الالهی و فیه عبقه من الکلام النبوی " .
امیرالمؤمنین آبشخور فصاحت و ریشه و زادگاه بلاغت است . اسرار مستور بلاغت از وجود او ظاهر گشت و قوانین آن از او اقتباس شد . هر گوینده‌ سخنور از او دنباله روی کرد


[1] وی از اکابر اصحاب امیرالمؤمنین است و از خطبای معروف است ، هنگامی که مولی پس از عثمان خلیفه شد خطاب به آن حضرت گفت : زینت‌ الخلافه و مازانتک و رفعتها و ما رفعتک و هی الیک و احوج منک الیها " یعنی " تو با قبول خلافت ، به آن زینت بخشیدی و جلال دادی اما خلافت ، تو را زینت نبخشید و جلال نداد ، تو به خلافت رفعت دادی و مقامش را بالا بردی ولی خلافت به تو رفعت نداد و مقام تو را بالا نبرد ، خلافت به تو نیازمندتر است از تو به خلافت " . صعصعه جزء افراد معدودی است که در شب وفات امیرالمومنین در تشییع‌ جنازه آن حضرت و مراسم تدفین او ، در دل تاریک شب ، شرکت کرد . صعصعه‌ پس از پایان تدفین ، کنار قبر علی ( ع ) ایستاد ، یک دست روی قلب‌ متهیج و پرطپش خود گذاشت و با دستی دیگر مشتی از خاک برداشت و بر سر خود ریخت و خطابه‌ای پر شور و پر هیجان در مجمع خاندان و یاران خاص علی‌ ( ع ) ایراد کرد . مرحوم مجلسی در جلد نهم بحار باب شهادت امیرالمومنین‌ ( ع ) آن خطابه عالی را نقل کرده است .

نام کتاب : سیری در نهج البلاغه نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست