نام کتاب : سیری در سیره نبوی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 92
سؤال میکنیم : مثلا یکی از معیارها که افراد در سیرههاشان ممکن است به
کار ببرند همان اصل غدر و خیانت است . اکثریت قریب به اتفاق
سیاستمداران جهان از اصل غدر و خیانت برای مقصد و مقصود خودشان استفاده
میکنند . بعضی تمام سیاستشان براساس غدر و خیانت است و بعضی لااقل جایی
از آن استفاده میکنند . یعنی میگویند در سیاست ، اخلاق معنی ندارد ، باید
آن را رها کرد . یک مرد سیاسی قول میدهد ، پیمان میبندد ، سوگند میخورد
، ولی تا وقتی پایبند به قول و پیمان و سوگند خودش هست که منافعش
اقتضا بکند . همین قدر که منافع در یک طرف قرار گرفت ، پیمان در طرف
دیگر ، فورا پیمانش را نقض میکند . چرچیل در آن کتابی که نوشته است در
تاریخ جنگ بین الملل دوم که یک وقت روزنامههای ایران منتشر میکردند و
من مقداری از آن را خواندم ، وقتی که حمله متفقین به ایران را نقل میکند
میگوید : " اگر چه ما با ایرانیها پیمان بسته بودیم ، قرارداد داشتیم و
طبق قرارداد نباید چنین کاری میکردیم " . بعد خودش به خودش جواب
میدهد ، میگوید : " ولی این معیارها : پیمان و وفای به پیمان ، در
مقیاسهای کوچک درست است ، دو نفر وقتی با همدیگر قول و قرار میگذارند
درست است ، اما در سیاست ، وقتی که پای منافع یک ملت در میان میآید
، این حرفها دیگر موهوم است . من نمیتوانستم از منافع بریتانیای کبیر به
عنوان اینکه این کار ضد اخلاق است چشم بپوشم که ما با یک کشور دیگر
پیمان بستهایم و نقض پیمان بر خلاف اصول انسانیت است . این حرفها
اساسا در مقیاسهای کلی و در شعاعهای خیلی وسیع درست نیست " . این همان
اصل غدر و خیانت است ، اصلی که معاویه در سیاستش مطلقا
نام کتاب : سیری در سیره نبوی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 92