نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 81
اسلامی عمیقا در آنها اثر کند ناراضی بود و آنرا خطری برای نسل آینده
بشمار میآورد ، و بدیهی است که این علت امر موقتی بیش نبود . و علت
این که مسلمین آنوقت زیر بار این تحریم خلیفه رفتند این بود که فرمان
خلیفه را بعنوان یک مصلحت سیاسی و موقتی تلقی کردند نه بعنوان یک
قانون دائم . والا ممکن نبود خلیفه وقت بگوید پیغمبر چنان دستور داده
است و من چنین دستور میدهم و مردم هم سخن او را بپذیرند .
ولی بعدها در اثر جریانات بخصوصی " سیره " خلفای پیشین ، بالاخص دو
خلیفه اول یک برنامه ثابت تلقی شد و کار تعصب ، به آنجا کشید که شکل
یک قانون اصلی بخود گرفت . لهذا ایرادی که در اینجا بر برادران اهل
سنت ما وارد است بیش از آن است که بر خود خلیفه وارد است . خلیفه
بعنوان یک نهی سیاسی و موقت ( نظیر تحریم تنباکو در قرن ما ) نکاح
منقطع را تحریم کرد . دیگران نمیبایست به آن شکل ابدیت بدهند .
بدیهی است که نظریه علامه کاشف الغطاء ناظر بدین نیست که آیا دخالت
خلیفه از اصل صحیح بود یا نبود ؟ و هم ناظر بدین نیست که آیا مسأله
ازدواج موقت جزء مسائلی است که ولی شرعی مسلمین میتواند ولو برای مدت
موقت قدغن کند یا نه ؟ بلکه صرفا ناظر بدین جهت است که آنچه در آغاز
صورت گرفت با این نام و این عنوان بود و به همین جهت مواجه با عکس
العمل مخالف از طرف عموم مسلمین نگردید .
بهر حال نفوذ و شخصیت خلیفه و تعصب مردم در پیروی از سیرت و روش
کشور داری او سبب شد که این قانون در محاق نسیان و فراموشی قرار گیرد و
این سنت که مکمل ازدواج دائم است و تعطیل آن ناراحتیها بوجود میآورد
برای همیشه متروک بماند .
اینجا بود که ائمه اطهار که پاسداران دین مبین هستند
نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 81