نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 70
نباید مانع استمتاع مرد بشود ولی میتواند بدون آنکه لطمهای به استمتاع
مرد وارد آید مانع حاملگی خود بشود و این موضوع با وسائل ضد آبستنی امروز
کاملا حل شده است .
علیهذا اگر زوجین در ازدواج موقت مایل باشند تولید فرزند کنند و
مسئولیت نگهداری و تربیت فرزند آتیه را بپذیرند تولید فرزند میکنند .
بدیهی است که از نظر عاطفه طبیعی فرقی میان فرزند زوجه دائم با زوجه
موقت نیست و اگر فرضا پدر یا مادر از وظیفه خود امتناع کند قانون آنها
را مکلف و مجبور میکند همانگونه که در صورت وقوع طلاق قانون باید دخالت
کند و مانع ضایع شدن حقوق فرزندان گردد و اگر مایل نباشند که تولید فرزند
نمایند و هدفشان از ازدواج موقت فقط تسکین غریزه است از بوجود آمدن
فرزند جلوگیری میکنند .
همچنانکه میدانیم کلیسا جلوگیری از آبستنی را امر نامشروع میداند ولی
از نظر اسلام اگر زوجین از اول مانع پیدایش فرزند بشوند مانعی ندارد اما
اگر نطفه منعقد شد و هسته اولی تکوین فرزند بوجود آمد اسلام بهیچوجه اجازه
معدوم کردن آن را نمیدهد .
اینکه فقهای شیعه میگویند هدف ازدواج دائم تولید نسل است و هدف
ازدواج موقت ، استمتاع و تسکین غریزه است همین منظور را بیان میکنند .
انتقادات
نویسنده چهل پیشنهاد ، در شماره 87 مجله زن روز نکاح منقطع را مورد نقد
قرار داده است .
اولا میگوید : " موضوع قانون نکاح یا ازدواج منقطع طوری ناراحت کننده
است که حتی نویسندگان قانون ازدواج نتوانستهاند در خصوص آن شرح و تفصیل
بدهند . مثل اینکه از
نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 70