نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 343
و اقمار و دموکراسی خجالت میکشم " .
این آقایان اولا نتوانستهاند یک امر واضحی را درک کنند و آن اینکه طلاق
غیر از فسخ ازدواج است ، اینکه میگویند عقد ازدواج طبیعتا لازم است ،
یعنی هیچیک از زوجین ( به استثناء موارد خاصی ) حق فسخ ندارند ، اگر عقد
فسخ شود تمام آثار آن از میان میرود و کان لم یکن میشود ، در مواردی که
عقد ازدواج فسخ میگردد تمام آثار ، و از آنجمله مهر از میان میرود ، زن
حق مطالبه آن را ندارد . همچنین نفقه ایام عده ندارد ، بر خلاف طلاق که
علقه زوجیت را از میان میبرد ولی آثار عقد را بکلی از میان نمیبرد ، اگر
مردی زنی را عقد کند و برای او فرضا پانصدهزار تومان مهر قرار دهد و بعد
از یک روز زندگی زناشوئی بخواهد زن را طلاق دهد باید تمام مهر را بعلاوه
نفقه ایام عده بپردازد ، و اگر مرد بعد از عقد و قبل از ارتباط زناشوئی
زن را طلاق دهد باید نصف مهر را بپردازد و چون چنین زنی عده ندارد نفقه
ایام عده طبعا موضوع ندارد . پس معلوم میشود طلاق نمیتواند همه آثار عقد
را از میان ببرد ، در صورتیکه اگر ازدواج نامبرده فسخ بشود ، زن حق مهر
ندارد ، از همین جا معلوم میشود طلاق غیر فسخ است . حق طلاق با لازم بودن
عقد ازدواج منافات ندارد . اسلام دو حساب قائل شده است : حساب فسخ و
حساب طلاق . حق فسخ را در مواردی قرار داده است که پارهای از عیوب در
مرد یا زن باشد . این حق را هم به مرد داده و هم به زن بر خلاف حق طلاق که
در صورت مردن و بی جان شدن حیات خانوادگی صورت میگیرد و منحصر به مرد
است .
اینکه اسلام حساب طلاق را از حساب فسخ جدا کرده و برای
نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 343