نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 248
صداق و مهر فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد .
از آنچه تا کنون گفتهایم بی پایگی این سخنان روشن گشت ، معلوم شد که
مهر ، بها یا اجرت نیست و منطق عقلانی هم دارد ، هم معلوم شد زن و مرد
در احتیاج بیکدیگر وضع مساوی ندارند و خلقت ، آنها را در دو وضع مختلف
قرار داده است .
از همه بی پایهتر اینکه فلسفه مهر را وثیقه مالی در مقابل حق طلاق برای
مرد ذکر کرده است و مدعی است علت اینکه اسلام مهر را مقرر کرده است ،
همین جهت است .
از اینگونه اشخاص باید پرسید : چرا اسلام حق طلاق را بمرد داد تا زن
بوثیقه مالی احتیاج پیدا کند ؟ بعلاوه معنی این سخن اینست : علت اینکه
پیغمبر اکرم برای زنان خود مهر قرار میداد این بود که میخواست به آنها
در مقابل خودش وثیقه مالی بدهد و علت اینکه در ازدواج علی و فاطمه برای
فاطمه مهر قرار داد این بود که میخواست برای فاطمه در مقابل علی یک
وثیقه مالی و وسیله اطمینان فکری بگیرد .
اگر این چنین است پس چرا پیغمبر اکرم زنان را توصیه کرد که متقابلا
مهر خود را بشوهر ببخشند و برای این بخشش پاداشها ذکر کرد ؟ بعلاوه چرا
توصیه کرد که حتی الامکان مهر زنان زیاد نباشد ؟ آیا جز اینست که از نظر
پیغمبر اسلام هدیه زناشوئی مرد بنام مهر ، و بخشش مهر یا معادل آن از
طرف زن به مرد موجب استحکام الفت و علقه زناشوئی میشود ؟
اگر نظر اسلام باین بود که مهر یک وثیقه مالی باشد ، چرا در کتاب
آسمانی خود گفت : " « و آتوا النساء صدقاتهن نحله »" . چرا نگفت "
و آتوا النساء صدقاتهن وثیقه " .
نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 248