نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 136
قوانین و مقررات حق " وتو " قائل شده است . اینها نیز داستان درازی
دارد که نمیتوانم وارد آن بشوم .
اختیارات حاکم
علاوه بر آنچه گفته شد یک سلسله " پیچ ولولا " های دیگر نیز در
ساختمان دین مقدس اسلام بکار رفته است که به این دین خاصیت ابدیت و
خاتمیت بخشیده است . مرحوم آیه الله نائینی و حضرت علامه طباطبائی در
این جهت بیشتر بر روی اختیاراتی که اسلام به حکومت صالحه اسلامی تفویض
کرده است تکیه کردهاند .
اصل اجتهاد
اقبال پاکستانی میگوید : " اجتهاد قوه محرکه اسلام است " این سخن ،
سخن درستی است اما عمده خاصیت " اجتهاد پذیری " اسلام است ، اگر چیز
دیگری بجای اسلام بگذاریم میبینیم کار اجتهاد چه قدر دشوار است بلکه راه
آن بسته است . عمده اینست که در ساختمان این دین عجیب آسمانی چه
رمزهائی بکار رفته است که اینگونه به آن خاصیت هماهنگی با پیشرفت تمدن
داده است .
بوعلی در شفا نیز ضرورت " اجتهاد " را روی همین اصل بیان میکند و
میگوید : چون اوضاع زمان متغیر است و پیوسته مسائل جدیدی پیش میآید :
از طرف دیگر اصول کلی اسلامی ثابت ولا یتغیر است ، ضرورت دارد در همه
عصرها و زمانها افرادی باشند که با معرفت و خبرویت کامل در مسائل اسلامی
و با توجه بمسائل نوی که در هر عصر پدید میآیند پاسخگوی احتیاجات مسلمین
بوده باشند .
در متمم قانون اساسی ایران نیز چنین پیش بینی شده است
نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 136