responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مساله شناخت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 180
را حرکت می‌دهد نیروی آب است و کف اگر حرکت می‌کند با نیروی آب حرکت‌ می‌کند نه با نیروی خودش . قرآن می‌گوید : کف به سرعت از بین می‌رود اما آب به دلیل اینکه نافع است باقی می‌ماند . می‌گوید حق و باطل مثلش این‌ است . باطل امری است که به تبع حق و در پرتوی آن پیدا می‌شود و از نیروی‌ حق استفاده می‌کند مثل آن کفی که با نیروی آب حرکت می‌کند . اما کف‌ فایده‌ای ندارد ، آب است که به درد زراعت و امور زیاد دیگری می‌خورد کف‌ زود از بین می‌رود و هوا می‌شود ولی آب در زمین مکث می‌کند . مثل حق و باطل این است . حقیقت ، به دلیل اینکه مفید است باقی می‌ماند . قرآن حق‌ را قابل بقا می‌داند و برای آن ، حق بقا قائل است ، ولی برای باطل ، حق‌ بقای جاودانه قائل نیست ، بقای بسیار موقت و زودگذر قائل است .
عده‌ای گفته‌اند میان " حق " و " مفید " نباید تفکیک کرد ، اصلا حق‌ بودن یعنی مفید بودن . شما می‌گوئید حق بودن یعنی مطابق با واقع بودن و آنچه در [ امور کلی ] مطابق با واقع است مفید هم هست ، می‌گویند اصلا " مطابق با واقع " را رها کن ، بگو حق بودن یعنی مفید بودن .
ویلیام جیمز [1] فیلسوف و روانشناس بسیار معروف آمریکائی و جهانی‌ نظرش در این باب این است .


1 . William James

نام کتاب : مساله شناخت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 180
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست