نام کتاب : مساله شناخت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 180
را حرکت میدهد نیروی آب است و کف اگر حرکت میکند با نیروی آب حرکت
میکند نه با نیروی خودش . قرآن میگوید : کف به سرعت از بین میرود اما
آب به دلیل اینکه نافع است باقی میماند . میگوید حق و باطل مثلش این
است . باطل امری است که به تبع حق و در پرتوی آن پیدا میشود و از نیروی
حق استفاده میکند مثل آن کفی که با نیروی آب حرکت میکند . اما کف
فایدهای ندارد ، آب است که به درد زراعت و امور زیاد دیگری میخورد کف
زود از بین میرود و هوا میشود ولی آب در زمین مکث میکند . مثل حق و
باطل این است . حقیقت ، به دلیل اینکه مفید است باقی میماند . قرآن حق
را قابل بقا میداند و برای آن ، حق بقا قائل است ، ولی برای باطل ، حق
بقای جاودانه قائل نیست ، بقای بسیار موقت و زودگذر قائل است .
عدهای گفتهاند میان " حق " و " مفید " نباید تفکیک کرد ، اصلا حق
بودن یعنی مفید بودن . شما میگوئید حق بودن یعنی مطابق با واقع بودن و
آنچه در [ امور کلی ] مطابق با واقع است مفید هم هست ، میگویند اصلا "
مطابق با واقع " را رها کن ، بگو حق بودن یعنی مفید بودن . ویلیام جیمز [1] فیلسوف و روانشناس بسیار معروف آمریکائی و جهانی
نظرش در این باب این است .
1 . William James
نام کتاب : مساله شناخت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 180