نام کتاب : زندگی جاوید یا حیات اخروی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 52
میسازد و یا جامه فراهم میکند . صندلی برای چوب ، و خانه برای سنگ و
آجر و گچ و آهن ، اتومبیل برای مجموعهای از فلز و غیره کمال محسوب
نمیشود و این مواد به سوی این صور و شکلها حرکت نمیکنند ، ولی نتیجهای
که انسان از آنها میگیرد از قبیل نشستن روی صندلی و سکنی در خانه و حرکت
با اتومبیل و پوشیدن جامه برای انسان یک کمال و حداقل یک امر نافع
محسوب میگردد .
ولی میان کار خدا و نتیجهای که بر آن مترتب میشود رابطه واقعی و طبیعی
برقرار است ، یعنی غایت و نتیجه هر کار عبارت است از کمال واقعی خود
آن کار . خداوند آفریده خود را که فعل او و کار اوست به سوی کمال خود آن
آفریده سوق میدهد ، آنچنانکه میبینیم که هر دانه ای و بذری به سوی غایت
و کمال خویش در حرکت است .
مسالهای که اکنون طرح میشود این است که دنیا و طبیعت مساوی است با
تغییر و دگرگونی و عدم ثبات ، یعنی در طبیعت هر مقصود و غایتی که در
نظر بگیریم خود آن به نوبه خود ناثابت و تغییرپذیر است . به عبارت
دیگر ، هر چیز موقت و پایان پذیر است ، همه مراحل طبیعت " منزل "
است و خاصیت منازل بین راه را دارد ، هیچ کدام مقصد نهایی نیست .
اینجاست که فکر بیهودگی و پوچی در آفرینش برای گروهی پیدا شده است ،
میگویند جهان حکم قافله ای را دارد که دائما در حرکت است و منزل عوض
میکند و هیچگاه به مقصد واقعی نمیرسد ، هر مقصد به نوبه خود یک منزل
است ، زیرا طبیعت از آن
نام کتاب : زندگی جاوید یا حیات اخروی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 52