responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : زندگی جاوید یا حیات اخروی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 18
. 3 « الله یتوفی الانفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها فیمسک‌ التی قضی علیها الموت و یرسل الاخری الی اجل مسمی ان فی ذلک لایات لقوم‌ یتفکرون »[1] .
خداوند نفوس را در حین موت ، و آن که نمرده است ، در حین خواب ، به‌ تمام و کمال دریافت می‌کند ، پس آن کس را که مقرر شده است بمیرد نگه‌ می‌دارد و دیگری را تا مدت معینی باز می‌فرستد .
این آیه شباهت و سنخیت خواب و مرگ - و ضمنا شباهت و سنخیت بیداری‌ و بعث اخروی - را بیان می‌کند . خواب ، مرگ ضعیف و کوچک است و مرگ‌ ، خواب شدید و بزرگ ، و در هر دو مرحله روح و نفس انسان از نشئه‌ای به‌ نشئه دیگر انتقال می‌یابد با این تفاوت که در حین خواب ، انسان غالبا توجه ندارد و هنگامی که بیدار می‌شود نمی‌داند که در حقیقت از سفری‌ بازگشته است ، بر خلاف حالت مرگ که همه چیز بر او روشن است .
از مجموع این سه آیه کاملا می‌توان فهمید که ماهیت مرگ از نظر قرآن‌ نیستی و نابودی و تمام شدن نیست ، بلکه انتقال از نشئه‌ای به نشئه دیگر است . ضمنا ماهیت خواب از نظر قرآن نیز روشن شد ، معلوم شد که خواب‌ هر چند از نظر جسمی و ظاهری تعطیل قوای طبیعت است ، ولی از نظر روحی و نفسی نوعی گریز و رجوع به باطن و ملکوت است . مساله خواب نیز مانند مساله مرگ از نظر علم از مجهولات است . آنچه علم در این زمینه می‌شناسد قسمتی از جریانات جسمانی است که در قلمرو بدن صورت می‌گیرد .


[1] زمر / . 42

نام کتاب : زندگی جاوید یا حیات اخروی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست