responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 45
آن دو ، مال است و سرکشی کردن . سعدی در بوستان در ذیل داستان معروف سلطان محمود و ایاز که محمود را بر محبت ایاز ملامت می‌کنند - تا آخر این داستان - می‌گوید :
حقیقت سرائی است آراسته
هوا و هوس گرد برخاسته
نبینی که هر جا که برخاست گرد
نبیند نظر گرچه بیناست مرد
در گلستان می‌گوید :
بدوزد شره دیده هوشمند
در آرد طمع مرغ و ماهی به بند
حافظ می‌گوید :
جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی
غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد
از اینگونه بیانات و تعبیرات در ادبیات عربی و فارسی زیاد است . پس ، از لحاظ دین اسلام و از لحاظ فرهنگ اسلامی این مطلب یک اصل مسلم‌ است . حالا لازم است که به اصطلاح از لحاظ منطق علمی و فلسفی هم بحثی‌ بکنیم و ببینیم که چه رابطه‌ای بین تقوا و بین روشن‌بینی موجود است ؟ چطور ممکن است تقوا که یک فضیلت اخلاقی است و مربوط به طرز عمل انسان است‌ ، در دستگاه عقل و فکر و قوه قضاوت انسان تأثیر داشته باشد و منشأ آن‌ شود که انسان به دریافت حکمتهائی نائل گردد که بدون داشتن تقوا موفق به‌ دریافت آن حکمتها نمی‌شود ؟ من مخصوصا توجه به این مطلب دارم که خیلی از افراد باور نمی‌کنند که این یک مطلب درستی باشد ، این را چیزی از نوع‌ تخیل می‌دانند و تنها ارزش شعری و خیالی برایش قائلند . یادم هست در چند سال پیش یکی از نوشته‌های یکی از طرفداران فلسفه مادی‌ را می‌خواندم که به همین مطلب حمله و مسخره کرده بود .
نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست