نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 175
« انما یتذکر اولوا الالباب »" [1] آیا کسانی که دانا و عالماند با
کسانی که نادان و جاهلاند مساوی میباشند ، فقط صاحبان خرد متوجه میباشند
که مساوی نیستند . درباره تقوا هم گفته شده : « ام نجعل الذین آمنوا و
عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار »[2] آیا
آنهائی که ایمان دارند و عمل صالح کردهاند ، آنها را مانند فساد انگیزها
قرار میدهیم ؟ ! و آیا متقیان و فاسقان را مانند یکدیگر قرار میدهیم ؟ !
و یا فرموده : " « إن أکرمکم عند الله اتقیکم »" [3] .
در همه این موارد صیغهها مذکر است . گفته نشده است : ام نجعل المتقین
و المتقیات و همچنین گفته نشده : ان اکرمکن عندالله اتقیکن . آیا در این
موارد به استناد اینکه صیغه و لفظ ، مذکر است میتوان ادعا کرد که آنچه
درباره تقوا گفته شده اختصاص دارد به مردان و شامل زنان نیست ؟ !
اسلام علم را نور میداند و جهل را ظلمت ، علم را بینائی میداند و جهل
« قل هل یستوی الاعمی و البصیر ام هل تستوی الظلمات و النور
[4] . آنوقت میگوید : « طلب العلم فریضة علی کل مسلم » . همین علم که
نور و بینائی است بر هر مسلمانی فرض است . آیا میتوان قائل شد که از
نظر اسلام فقط بر مردان فرض است که از ظلمت خارج شوند و به فضای روشن
بیایند اما زنان همچنان در ظلمت بمانند ؟ ! فقط بر مردان
[1] سوره زمر ، آیه . 9
[2] سوره ص ، آیه . 28
[3] سوره حجرات ، آیه . 13
[4] سوره رعد ، آیه . 16
نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 175