responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 172
متون اولیه را یاد بگیرند . در آنوقت هیچ علمی نه کلام و نه فقه و نه‌ اصول و نه منطق و نه تاریخ اسلام و نه علم دیگر وجود نداشت . اینکه در حدیثی نقل شده که پیغمبر اکرم ( ص ) فرمود " « انما العلم ثلاثة : آیة محکمة ، و فریضة عادلة ، و سنة قائمة » " [1] که خلاصه‌اش اینست : علم‌ منحصر است به یاد گرفتن آیات قرآن و فرا گرفتن حدیث پیغمبر ، ناظر به‌ تکلیف و وضع آنروز مسلمین است ، ولی بعدا مسلمین با آن متون اولیه که‌ به منزله قانون اساسی اسلام است آشنا شدند و به حکم فرمان قرآن و حدیث‌ پیغمبر ، علم را مطلقا به عنوان یک فریضه مسلم شناختند و تدریجا علومی‌ مدون شد و به وجود آمد . لهذا از نظر دیگر هر علمی که به حال مسلمین مفید باشد و گرهی از کار مسلمین باز کند ، آن علم فریضه‌ء دینی و علم دینی است‌ . ما چرا نحو و صرف و لغت عرب را علوم دینی می‌دانیم ؟ آیا جز از این‌ راه است که نفع و فایده‌ای را در بردارد که موافق با منظور اسلام است ؟ به چه مناسبت ما اشعار عشقی امرؤالقیس و اشعار خمری ابو نواس را به‌ عنوان تحصیل علوم دینی یاد می‌گیریم ؟ البته برای اینکه ما را در فهم زبان‌ قرآن کمک می‌کند .
پس هر علمی که به حال اسلام و مسلمین نافع است و برای آنها لازم است‌ آن را باید از علوم دینی شمرد ، و اگر کسی خلوص نیت داشته باشد و برای‌ خدمت به اسلام و مسلمین آن علم را تحصیل کند ، مشمول اجر و ثوابهائی که‌ در تحصیل علم گفته شده هست ، مشمول این حدیث است


[1] اصول کافی ، ج 1 ص . 32 و در آن " أو فریضة . . . أو سنة » . . . " آمده است .

نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست