نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 16
مستعد و برافروخته بود قانع نشد و در تقاضای خود اصرار و سماجت کرد .
امیرالمؤمنین ( ع ) شروع به سخن کرد و با بیان بیش از صد صفت و ترسیم
بیش از صد رسم از خصوصیات معنوی و مشخصات فکری و اخلاقی و عملی متقیان
سخن را به پایان رسانید . مورخین نوشتهاند که پایان یافتن سخن علی همان
بود و قالب تهی کردن همام بعد از یک فریاد همان .
مقصود اینست که این کلمه از کلمات شایع و رایج دینی است . در میان
عامه مردم هم این کلمه زیاد استعمال میشود .
این کلمه از ماده " وقی " است که به معنای حفظ و صیانت و نگهداری
است . معنای " اتقاء " احتفاظ است . ولی تاکنون دیده نشده که در
ترجمههای فارسی ، این کلمه را به صورت حفظ و نگهداری ترجمه کنند . در
ترجمههای فارسی اگر این کلمه را به صورت اسمی استعمال شود مثل خود کلمه
" تقوا " و یا کلمه " متقین " ، به پرهیزکاری ترجمه میشود . مثلا در
ترجمه " « هدی للمتقین »" گفته میشود : هدایت است برای پرهیزکاران .
و اگر به صورت فعلی استعمال شود خصوصا اگر فعل امر باشد و متعلقش ذکر
شود ، به معنای خوف و ترس ترجمه میشود . مثلا در ترجمه " « اتقوا الله
" یا " « اتقوا النار »" گفته میشود : از خدا بترسید .
البته کسی مدعی نشده که معنای " تقوا " ترس یا پرهیز و اجتناب است
بلکه چون دیده شده لازمه صیانت خود از چیزی ترک و پرهیز است و همچنین
غالبا صیانت و حفظ نفس از اموری ، ملازم است با ترس از آن امور ، چنین
تصور شده که این ماده مجازا در بعضی موارد به معنای پرهیز و در بعضی
موارد دیگر به معنای خوف و ترس استعمال شده است .
نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 16