نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 14
جای تغییر هم وجود دارد [ توانسته ایم مساله " اسلام و مقتضیات زمان "
را حل کنیم ، و البته ] معنای اینکه در قانون اسلام تغییر رخ بدهد ، منحصر
به نسخ نیست ، آنچه که قطعا وجود ندارد ، این است که قانون اسلام نسخ
بشود .
همان طور که وضع قانون اسلام به وسیله ما نبوده است - الهی است -
نسخش هم به وسیله بشر نمیتواند باشد از جنبه الهی هم فرض این است که
ضرورت دین اسلام است که این دین از طرف خدا منسوخ نخواهد شد .
آن تغییری که به هیچ وجه امکان ندارد رخ بدهد ، نسخ است ، ولی مگر همه
تغییرات باید به صورت نسخ باشد ؟ اسلام یک نوع رمزی و یک دستگاه
متحرکی در داخل خودش قرار داده که خودش از ناحیه خودش تغییر میکند نه
از ناحیه کسی دیگر که مثلا علما بیایند تغییر بدهند ، علما فقط میتوانند
آن تغییرات را کشف کنند نه اینکه تغییر بدهند .
عبارتی است از اقبال لاهوری که عبارت بسیار خوبی است اقبال از جمله
کسانی است که توجه فوق العاده ای به مساله اسلام و مقتضیات زمان کرده ،
از هر دو جهت ، یعنی هم متوجه بوده که اصلا بشریت و تمدن به یک سلسله
قوانین ثابت نیاز دارد و بدون آن ، ترقی امکان پذیر نیست ، و هم توجه
داشته است که برخلاف آنچه که بعضی تصور میکنند ، این طور نیست که
قوانین اسلام همیشه یکنواخت و یکجور است و در زمانها و مکانهای مختلف
به یک شکل اجرا میشود .
در کتابی که به نام احیای فکر دینی در اسلام از او منتشر و ترجمه شده
است - که کتاب عمیقی است - از اجتهاد به " نیروی محرکه
نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 14