responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 53  صفحه : 185

رأيت في المنام أني قلت لك ان القتال مع غير الإمام المفترض طاعته حرام مثل الميتة و الدم و لحم الخنزير، فقلت لي: نعم هو كذلك. فقال أبوعبداللّه‌ (ع): هو كذلك هو كذلك (51).

روايت كلينى با اين سند تا «بشير» صحيح است. البته مجلسى آن را مجهول توصيف كرده، ولى چون بشير در اين طبقه عنوان مشترك بين چند راوى است و يك مورد روايت سويد قلاء از بشير دهان نيز نمى‌تواند دليل باشد بر اين كه در اينجا هم او از بشير دهّان نقل كرده، لذا مشخص نيست كه در اينجا كدام بشير مراد است، افزون بر آنكه بشير دهان هم در كتب رجالى توثيق نشده است. (52) او از اصحاب امام صادق و امام كاظم(عليهماالسلام) است و تنها از طريق وقوع آن در اسناد كتاب كامل الزيارات مشمول توثيق ابن قولويه است و اطلاق كلام او نيز نمى‌تواند وثاقت يكايك روات موجود در اسناد اين كتاب را اثبات كند، پس روايت از نظر سند قابل اعتماد نيست .

اما روايت دلالت مى‌كند جهاد در ركاب امامى كه اطاعتش واجب نيست، مثل مردار و خون و گوشت خوك حرام است و امام نيز چنين مطلبى را كه راوى در عالم خواب از امام شنيده، تصديق مى‌كند.

استدلال به اين روايت براى «اشتراط اذن امام معصوم» مبتنى بر اين است كه مقصود از «الإمام المفترض طاعته»، امام معصوم باشد و شامل فقيه عادل نشود. اما اگر كسى اين تعبير را عام بداند ـ يعنى پيشوايى كه به حكم شرع پيروى از فرامين او واجب است ـ شامل فقيه عادل در عصر غيبت نيز خواهد شد و روايت «اشتراط اذن معصوم» را ثابت نمى‌كند، بلكه فقط «اشتراط اذن رهبرى» را ثابت مى‌كند ـ چه امام معصوم باشد و چه فقيه عادل ـ و صرفاً دلالت دارد كه جهاد


(51) وسائل الشيعه، ج15، ص45، ابواب جهاد العدوّ، باب 12، ح1.
(52) سيد ابوالقاسم خويى، منهاج الصالحين، ج1، ص410.


نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 53  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست