نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 71
14- منظور
از صفات جمال و جلال چيست؟
معمولًا
اوصاف خداوند را به دو بخش تقسيم مىكنند:
«صفات ذات» و «صفات فعل».
صفات ذات را
نيز به دو بخش تقسيم كردهاند: «صفات جمال» و «صفات جلال».
منظور از
«صفات جمال» صفاتى است كه براى خداوند ثابت است، مانند «علم» و «قدرت» و «ازليت» و
«ابديت» و لذا آن را «صفات ثبوتيه» مىنامند. و
منظور از «صفات جلال» صفاتى است كه از خدا نفى مىشود، مانند «جهل» و «عجز» و
«جسمانيت» و مانند آن، و لذا آن را «صفات سلبيه»
مىنامند، و اين هر دو «صفات ذات» او است و قطع نظر از افعال او قابل درك است.
و منظور از
«صفات فعل» صفاتى است كه به افعال خداوند بستگى دارد، يعنى قبل از آنكه آن فعل از
او صادر شود آن وصف بر او اطلاق نمىگردد، و بعد از صدور آن فعل توصيف به آن وصف
مىشود، مانند «خالق» و «رازق» و «محيى» و «مميت» (آفريننده، روزى دهنده، كننده و
ميراننده).
و مجدداً
تأكيد مىكنيم كه «صفات ذات» و «صفات فعل او» نامتناهى است، زيرا
نه كمالاتش پايانى دارد و نه افعال و مصنوعاتش، ولى با اين
حال بخشى از اين صفات ريشه بقيه محسوب مىشود، و آنها شاخههائى براى اينها است، و
با توجه به اين نكته مىتوان گفت اوصاف پنجگانه زير ريشه اصلى همه اسماء و صفات
مقدس او را تشكيل مىدهد و بقيه فروع اين اصول پربارند: