responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 67

12- منظور از «ثار اللّه» چيست؟

گاهى بعضى از مسيحيان مى‌گويند اگر ما مسيح عليه السلام را ابن اللَّه‌ مى‌گوئيم درست مانند آن است كه شما به امام حسين عليه السلام‌ ثار اللَّه و ابن ثاره‌ (خون خدا و فرزند خون خدا) مى‌گوئيد و يا در پاره‌اى از روايات به على عليه السلام‌ يد اللَّه‌ اطلاق شده است.

ولى بايد گفت: اولًا اين اشتباه بزرگى است كه بعضى «ثار» را «خون» معنى كرده‌اند، زيرا ثار هيچ‌گاه در لغت عرب به معنى خون نيامده است بلكه به معنى‌ «خونبها» است، (در لغت عرب به خون، «دم» اطلاق مى‌شود) بنابراين‌ «ثار اللَّه» يعنى اى كسى كه خونبهاى تو متعلق به خدا است واو خونبهاى تو را مى‌گيرد، يعنى تو متعلق به يك خانواده نيستى كه خونبهاى تو را رئيس خانواده بگيرد و نيز متعلّق به يك قبيله نيستى كه خونبهاى تو را رئيس قبيله بگيرد تو متعلق به جهان انسانيت و بشريت مى‌باشى، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاك خدائى، بنابراين خونبهاى تو را او بايد بگيرد، و همچنين تو فرزند على بن أبي طالب هستى كه شهيد راه خدا بود و خونبهاى او را نيز خدا بايد بگيرد.

ثانياً اگر در عبارتى در مورد مردان خدا تعبير مثلا به‌ يد اللَّه‌ شود قطعاً يك نوع‌ تشبيه و كنايه و مجاز است، ولى آيا هيچ مسيحى واقعى حاضر است ابن اللَّه بودن مسيح را يك نوع مجاز و كنايه بداند مسلماً چنين نيست زيرا منابع اصيل مسيحيت ابن را به عنوان «فرزند حقيقى» مى‌شمرند و مى‌گويند: اين صفت مخصوص مسيح عليه السلام است نه غير او، و اينكه در بعضى از نوشته‌هاى سطحى تبليغاتى مسيحى ديده مى‌شود كه ابن اللَّه را به صورت كنايه و تشبيه گرفته‌اند بيشتر جنبه عوام‌فريبى‌

نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 67
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست