نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 653
174- آيا سعد و نحس ايام صحيح است؟
در ميان مردم معمول است كه بعضى از روزها را روز سعد و مبارك، و بعضى را روز
شوم و نحس مىشمرند، هر چند در تعيين آن اختلاف بسيار است، سخن اينجا است كه اين
اعتقاد عمومى تا چه حد در اسلام پذيرفته شده؟ و يا از اسلام گرفته شده است؟
البته اين از نظر عقل محال نيست كه اجزاء زمان با يكديگر تفاوت داشته باشند،
بعضى داراى ويژگيهاى نحوست، و بعضى ويژگيهاى ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلى
راهى براى اثبات يا نفى چنين مطلبى در اختيار نداريم، همين اندازه مىگوئيم ممكن
است ولى از نظر عقل ثابت نيست.
بنابراين اگر دلائل شرعى از طريق وحى كه افقهاى وسيعترى را روشن مىسازد بر
اين معنى در دست داشته باشيم قبول آن نه تنها بىمانع بلكه لازم است.
در آيات قرآن تنها در دو مورد اشاره به «نحوست ايام» شده است: يكى در آيه 19
سوره قمر و ديگرى در آيه 16 سوره فصلت كه درباره ماجراى قوم عاد سخن مىگويد در
آنجا مىخوانيم: فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً
فِي أَيَّامٍ نَحِساتٍ: «مانند بادى سخت و سرد در
روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختيم» [1].
[1]- بايد توجه داشت كه «نحسات» در
آيه صفت براى «ايام» است، يعنى ايام مزبور توصيف به نحوست شده، در حالى كه در آيات
مورد بحث (فى يوم نحس مستمر) «يوم» اضافه به «نحس» شده، و معنى وصفى ندارد منتها
به قرينه آيه فوق بايد بگوئيم در اينجا از قبيل اضافه «موصوف» به «صفت» است (دقت
كنيد).
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 653