نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 556
و گروهى مراقبان اعمال بشرند (سوره انفطار- 10 تا 13).
گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند (انعام- 61).
و گروهى مأمور عذاب و مجازات اقوام سركشند (هود 77).
و گروهى امداد گران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند (احزاب- 9).
و بالاخره گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء مىباشند (نحل-
2) كه اگر بخواهيم يك يك از وظائف و مأموريتهاى آنها را بر شمريم بحث به درازا
مىكشد.
4- آنها پيوسته مشغول تسبيح و تقديس خداوند هستند، چنانكه در آيه 5 سوره شورى
مىخوانيم: وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ
رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ: «فرشتگان تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مىآورند و براى كسانى كه در زمين
هستند استغفار مىكنند».
5- با اين حال انسان به حسب استعداد تكامل از آنها برتر و والاتر است تا آنجا
كه همه فرشتگان بدون استثناء بخاطر آفرينش آدم به سجده افتادند و آدم معلم آنها
گشت (آيات 30- 34 سوره بقره).
6- آنها گاه به صورت انسان در مىآيند، و بر انبياء و حتى غير انبياء ظاهر
مىشوند، چنانكه در سوره مريم مىخوانيم: فرشته بزرگ الهى به صورت انسان موزون بر
مريم ظاهر شد: فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا
فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا: (مريم- 17).
در جاى ديگر به صورت انسانهائى بر ابراهيم و بر لوط ظاهر شدند (هود- 69 و 77).
حتى از ذيل اين آيات استفاده مىشود كه قوم لوط نيز آنها را در همان اشكال
موزون انسانى ديدند (هود- 78).
آيا ظهور در چهره انسان، يك واقعيت عينى است؟ يا به صورت تمثل و تصرف در قوه
ادراك؟ ظاهر آيات قرآن معنى اول است، هر چند بعضى از مفسران بزرگ معنى دوم را
برگزيدهاند.
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 556