نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 553
در حالى كه اگر موضوع وجود جن از اين خرافات پيراسته شود، اصل مطلب كاملا قابل
قبول است، چرا كه هيچ دليلى بر انحصار موجودات زنده به آنچه ما مىبينيم، نداريم،
بلكه علماء و دانشمندان علوم طبيعى مىگويند: موجوداتى را كه انسان با حواس خود
مىتواند درك كند، در برابر موجوداتى كه با حواس قابل درك نيستند ناچيز است.
تا اين اواخر كه موجودات زنده ذرهبينى كشف نشده بود، كسى باور نمىكرد كه در
يك قطره آب، يا يك قطره خون، هزاران هزار موجود زنده باشد كه انسان قدرت ديد آنها
را نداشته باشد.
و نيز دانشمندان مىگويند: چشم ما رنگهاى محدودى را مىبيند، و گوش ما امواج
صوتى محدودى را مىشنود، رنگها و صداهائى كه با چشم و گوش ما قابل درك نيست بسيار
بيش از آن است كه قابل درك است.
وقتى وضع جهان، چنين باشد چه جاى تعجب كه انواع موجودات زندهاى در اين عالم
وجود داشته باشند كه ما نتوانيم با حواس خود آنها را درك كنيم، و وقتى مخبر صادقى
مانند پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله از آن خبر دهد چرا نپذيريم؟
به هر حال از يكسو قرآن كلام ناطق صادق، خبر از وجود جن با ويژگيهائى كه در
بالا ذكر شد داده است، و از سوى ديگر هيچ دليل عقلى بر نفى آن وجود ندارد،
بنابراين بايد آن را پذيرفت، و از توجيهات غلط و ناروا بايد بر حذر بود همانگونه
كه از خرافات عوام در اين قسمت بايد اجتناب كرد.
اين نكته نيز قابل توجه است كه جن گاهى بريك مفهوم وسيعتر اطلاق مىشود كه
انواع موجودات ناپيدا را شامل مىگردد، اعم از آنها كه داراى عقل و در كند و آنها
كه عقل و درك ندارند، و حتى گروهى از حيواناتى كه با چشم ديده مىشوند و معمولًا
در لانهها پنهانند، نيز در اين معنى وسيع وارد است.
شاهد اين سخن روايتى است كه از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده است كه
فرمود: «خداوند جن را پنج صنف آفريده است: صنفى مانند باد در هوا (ناپيدا هستند) و
صنفى به صورت مارها، و صنفى به صورت عقربها، و صنفى حشرات زميناند، و صنفى از
آنها مانند انسانند كه بر آنها حساب و عقاب است» [1].