نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 491
125- فلسفه ازدواج موقّت چيست؟
اين يك قانون كلّى و عمومى است كه اگر به غرائز طبيعى انسان به صورت صحيحى
پاسخ گفته نشود براى اشباع آنها متوجه طرق انحرافى خواهد شد، زيرا اين حقيقت قابل
انكار نيست كه غرائز طبيعى را نمىتوان از بين برد، و فرضاً هم بتوانيم از بين
ببريم، چنين اقدامى عاقلانه نيست زيرا اين كار يك نوع مبارزه با قانون آفرينش است.
بنابراين راه صحيح آن است كه آنها را از طريق معقولى اشباع و از آنها در مسير
سازندگى بهرهبردارى كنيم.
اين موضوع را نيز نمىتوان انكار كرد كه غريزه جنسى يكى از نيرومندترين غرائز
انسانى است، تا آنجا كه پارهاى از روانكاوان آن را تنها غريزه اصيل انسان
مىدانند و تمام غرائز ديگر را به آن بازمىگردانند.
اكنون اين سؤال پيش مىآيد كه در بسيارى از شرائط و محيطها، افراد فراوانى در
سنين خاصى قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرتهاى طولانى و يا
مأموريتها با مشكل عدم ارضاى غريزه جنسى روبرو مىشوند.
اين موضوع مخصوصاً در عصر ما كه سن ازدواج بر اثر طولانى شدن دوره تحصيل و
مسائل پيچيده اجتماعى بالا رفته، و كمتر جوانى مىتواند در سنين پائين يعنى در
داغترين دوران غريزه جنسى اقدام به ازدواج كند، شكل حادترى به خود گرفته است.
با اين وضع چه بايد كرد؟
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 491