نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 480
122- چگونه اسلام تنبيه بدنى زن را جايز مىداند؟
در سوره نساء آيه 34 مىخوانيم «وَ
اللَّاتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ
وَ اضْرِبُوهُنَّ» يعنى (آن دسته از زنان را كه از طغيان و
مخالفتشان بيم داريد پند و اندرز دهيد و (اگر مؤثر واقع نشد) در بستر از آنها دورى
نمائيد و (اگر آن هم مؤثر نشد و هيچ راهى براى وادار كردن آنها به انجام وظائفشان
جز شدّت عمل نبود) آنها را تنبيه كنيد)
در اينجا اين سؤال مطرح مىشود كه اسلام چگونه تنبيه بدنى زن را مجاز مىداند؟
جواب اين ايراد با توجه به معنى آيه و رواياتى كه در بيان آن وارد شده و توضيح
آن در كتب فقهى آمده است و همچنين با توضيحاتى كه روانشناسان امروز مىدهند چندان
پيچيده نيست زيرا:
اولا آيه، مسئله تنبيه بدنى را در مورد افراد وظيفه
نشناسى مجاز شمرده كه هيچ وسيله ديگرى درباره آنان مفيد واقع نشود، و اتفاقاً اين
موضوع تازهاى نيست كه منحصر به اسلام باشد، در تمام قوانين دنيا هنگامى كه طرق
مسالمتآميز براى وادار كردن افراد به انجام وظيفه، مؤثر واقع نشود، متوسل به
خشونت مىشوند، نه تنها از طريق ضرب بلكه گاهى در موارد خاصى مجازاتهائى شديدتر
از آن نيز قائل مىشوند كه تا سر حد اعدام پيش مىرود.
ثانياً «تنبيه بدنى» در اينجا- همانطور كه در كتب
فقهى نيز آمده است- بايد ملايم و خفيف باشد بطورى كه نه موجب شكستگى و نه مجروح
شدن گردد و نه باعث كبودى بدن.
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 480