نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 321
كوتاه سخن اينكه مطالعه و بررسى وضع اين جهان به خوبى گواهى مىدهد بر اينكه
عالم ديگرى پشت سر آن است وَ لَقَدْ
عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولى فَلَوْ لا تَذَكَّرُونَ: «شما نشاه اولى و آفرينش خود را در اين دنيا ديديد چرا متذكر نمىشويد كه از
پى بىآن جهان ديگرى است»؟ (واقعه- 62).
ب- برهان عدالت- دقت در نظام هستى و قوانين
آفرينش نشان مىدهد كه همه چيز آن حساب شده است.
در سازمان تن ما آنچنان نظام عادلانهاى حكمفرما است كه هرگاه كمترين تغيير و
ناموزونى رخ مىدهد سبب بيمارى يا مرگ مىشود، حركات قلب ما، گردش خون ما پردههاى
چشم ما و جزء جزء سلولهاى تن ما مشمول همان نظام دقيق است كه در كل عالم حكومت
مىكند و بالعدل قامت السموات و الأرض: آسمانها و زمين به وسيله عدالت برپا است [1] آيا انسان
مىتواند يك وصله ناجور در اين عالم پهناور باشد؟!
درست است كه خداوند به انسان آزادى اراده و اختيار داده تا او را بيازمايد و
در سايه آن مسير تكامل را طى كند، ولى اگر انسان از آزادى سوء استفاده كرد، چه
مىشود؟ اگر ظالمان و ستمگران، گمراهان و گمراه كنندگان با سوء استفاده از اين
موهبت الهى به راه خود ادامه دادند عدل خداوند چه اقتضا مىكند.
درست است كه گروهى از بدكاران در اين دنيا مجازات مىشوند و به كيفر اعمال
خود- يا لااقل قسمتى از آن- مىرسند، اما مسلماً چنان نيست كه همه مجرمان، همه
كيفر خود را ببينند، و همه پاكان و نيكان به پاداش اعمال خود در اين جهان برسند،
آيا ممكن است اين دو گروه در كفه عدالت پروردگار يكسان باشند؟ به گفته قرآن مجيد أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ ما لَكُمْ
كَيْفَ تَحْكُمُونَ: «آيا كسانى را كه در برابر
قانون خدا به حق و عدالت تسليمند همچون مجرمان قرار دهيم، چگونه حكم مىكنيد»؟
(قلم- 35 و 36).