نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 26
3- انگيزه
فطرى
اشاره
هنگامى كه
سخن از فطرت مىگوئيم منظور همان احساسات درونى و دركى است كه هيچگونه نيازى به
استدلال عقلى ندارد.
هنگامى كه يك
منظره بسيار زيباى طبيعى، يا يك گل بسيار خوشرنگ و خوشبو را مىبينيم جاذبه
نيرومندى از درون خود نسبت به آن احساس مىكنيم كه نام آن را تمايل و عشق به
زيبائى مىنهيم، و هيچگونه نيازى به استدلال در اينجا نمىبينيم.
آرى حس
زيبائى يكى از تمايلات عاليه روح انسانى است.
كشش به سوى
مذهب مخصوصاً شناخت خدا نيز يكى از اين احساسات ذاتى و درونى است، بلكه از نيرومندترين
انگيزهها در اعماق سرشت و جان همه انسانها است.
به همين دليل
هيچ قوم و ملتى را نه در امروز و نه در گذشته تاريخ مشاهده نمىكنيم كه نوعى از
عقائد مذهبى بر فكر و روح آنها حكم فرما نباشد، و اين نشانه اصالت اين احساس عميق
است.
قرآن به
هنگام ذكر داستان قيام انبياء بزرگ در موارد زيادى روى اين نكته تكيه كرده كه
رسالت اصلى انبياء زدودن آثار شرك و بتپرستى بوده (نه اثبات وجود خدا، چرا كه اين
موضوع در اعماق سرشت هركس نهفته شده است).
به تعبير
ديگر: آنها به دنبال اين نبودند كه «نهال خداپرستى» را در دلهاى مردم غرس كنند،
بلكه به دنبال اين بودند كه نهاد موجود را آبيارى كرده، و خارها و علف هرزههاى
مزاحم را كه گاهى اين نهال را به كلى پژمرده و خشك مىكند از ريشه بركنند!.
جمله
«أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ»* يا «أَلَّا
تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ»* (جز خدا را نپرستيد) كه به صورت نفى
بتها، و نه اثبات وجود خدا، مطرح شده، در گفتار بسيارى از انبيا در
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 26