حال اين سؤال
مطرح مىشود كه پيامبران اولو العزم چه كسانى هستند؟
در اين كه
منظور از پيامبران اولو العزم چه كسانى هستند در ميان مفسران گفتگو بسيار است، و
پيش از آنكه در اين باره تحقيق كنيم بايد معنى «عزم»
را بررسى كرد، زيرا «اولو العزم» به معناى صاحبان «عزم» است.
«عزم» به معناى اراده محكم و استوار
است، «راغب» در «مفردات» مىگويد:
عزم به معنى
تصميم گرفتن بر انجام كارى است (عقد القلب على امضاء الامر).
در قرآن مجيد
گاهى «عزم» در مورد «صبر» به كار رفته، مانند «وَ
لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»:
«كسى كه صبر كند و عفو نمايد اين از عزم امور است» (شورى 43).
و گاه به
معنى «وفاى به عهد» مانند: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ
مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً»: «ما به آدم
از قبل عهد كرديم، اما او فراموش كرد و بر سر عهد خود نايستاد» (طه- 115).
ى با توجه به اين كه پيامبران صاحب شريعت جديد و آئين تازه با مشكلات و
گرفتارىهاى بيشترى روبرو بودند، و براى مقابله با آن، عزم و اراده محكمترى لازم
داشتند به اين دسته از «پيامبران»، «اولو العزم» اطلاق شده است، و آيه مورد بحث
نيز ظاهراً اشاره به همين معنا است.
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 156