از طرف او
«حجّ بلدى» انجام داد (كسى را اجير كنند تا از همان شهرى كه ميّت در آن بوده حج
بجاى آورد) و اين افضل است، ولى تفاوت قيمت حجّ بلدى و ميقاتى را فقط وارثان كبير
بايد بپردازند.
مسأله 122-
اگر «نايب» در حجّ بلدى چند ماه قبل از ايّام حج به شهر «منوب عنه» برود، و به
عنوان «نيابت» از حج از آنجا حركت كند، و به وطن خويش يا محلّ ديگرى رود، و در ماه
ذى الحجّه از آنجا عازم حج شود، همين مقدار براى حجّ بلدى كافى است، و رفتن در ماه
ذى الحجّه ضرورتى ندارد.
احكام
نيابت
مسأله 123-
نايب بايد در عمل قصد نيابت كند و منوب عنه را در نيّت، ولو إجمالًا، تعيين كند، و
لازم نيست نام او را ببرد، ولى مستحبّ است.
مسأله 124-
لباس احرام و پول قربانى در حجّ نيابتى بر عهده اجير است؛ مگر اين كه هنگام
قرارداد طور ديگرى شرط كرده باشند.
مسأله 125-
نايب در طواف نساء نيز بايد قصد منوب عنه را نمايد، و احتياط مستحب آن است كه آن
را به قصد «ما فى الذمه» يعنى آنچه بر عهده او است بجا آورد.
مسأله 126-
اگر نايب طواف نساء را به طور صحيح انجام ندهد، همسر بر او حلال نمىشود، ولى بر
منوب عنه، چنانچه در حيات باشد، چيزى نيست.
مسأله 127-
در حجّ واجب نيابت يك نفر از چند نفر در يك سال جايز نيست ولى در حجّ غير واجب
مىتواند قصد نيابت از چند نفر كند.
مسأله 128-
كسى كه براى حجّ تمتّع اجير شده، پس از انجام حجّ نيابى،