مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنما
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
جدید
صفحهاصلی
فقه
اصول فقه
قرآنی
علوم حدیث
اخلاق
عقاید
علوم عقلی
ادیان و فرق
سیره
تاریخ و جغرافیا
ادبیات
معاجم
سیاسی
علوم جدید
مجلهها
گروه جدید
همهگروهها
نویسندگان
فقه
رسائل عملیه
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
««اول
«قبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
نام کتاب :
كتاب النكاح
نویسنده :
مكارم شيرازى، ناصر
جلد :
6
صفحه :
147
[جلد ششم]
4
مقدّمه حضرت آية اللّه العظمى مكارم شيرازى بر كتاب النكاح
4
مقدّمه
5
[مهر]
7
[مسائلى در احكام و شرايط مهر]
7
مسألة 1: كلّ ما يملكه المسلم (آيا مسلمان خصوصيّتى دارد؟) يصحّ جعله مهرا
7
عنوان مسأله
7
فرع اوّل: چه چيزهايى را مىتوان مهر قرار داد؟
7
فرع دوّم: مهر اندازه خاص ندارد.
7
فرع سوّم: چيزى كه مهر قرار داده مىشود، بايد علاوه بر ملكيّت ماليّت هم داشته باشد.
7
فرع چهارم: مستحبّ است اندازه مهر بيش از مهر السنّة (پانصد درهم) نباشد.
7
قبل از ورود به بحث از فروع چهارگانه مسأله، چند نكته بايد مقدّمتا روشن شود
7
نكته اوّل: چرا مرحوم امام (ره) از ابتدا سراغ جنس مهر و مقدار آن رفتهاند
7
نكته دوّم: مهر در قرآن و روايات، اسامى مختلفى دارد.
8
وجه تسميه مهر
8
نكته سوّم: شهيد ثانى در مسالك تعريفى براى مهر ذكر كرده است
8
[فروع]
8
فرع اوّل: چه چيزهايى را مىتوان مهر قرار داد؟
8
ادلّه
8
1- آيات
8
2- روايات
9
سؤال: آيا عمل حرّ مىتواند مهر واقع شود؟
11
جواب
11
فرع دوّم: اندازه مهر از نظر قلّت و كثرت
12
بررسى ادلّه سيّد مرتضى
12
1- اجماع
12
جواب از دليل
12
2- اخذ به قدر متيقّن
13
جواب از دليل
13
3- روايت مفضّل بن عمر
13
جواب از دليل
13
فرع سوّم: ماليّت مهر
13
فرع چهارم: مستحب است بيش از مهر السنّة نباشد
14
استحباب تقليل مهر
14
ادلّه
14
1- اجماع
14
2- دليل عقلى
14
3- روايات
14
بقى هنا أمور
15
الأمر الأوّل: آيا استحباب قلّت مهر مخصوص عروس و خانواده عروس است
15
الأمر الثانى: آيا اين حكم مربوط به مهريّه نقد و حاضر است
15
الأمر الثالث: در بسيارى از موارد كثرت مهر دليل بر عدم قصد جدّى است،
15
الأمر الرابع: اگر قصد جدّى هست ولى عدد، عدد سنگينى است
15
الأمر الخامس: گاهى مهر حالّ و نقد را در ذمّه قرار مىدهند
16
2- استحباب مهر السنّة
16
دليل اين مسأله روايات است
16
روايات معارض
17
3- مقدار مهر السنّة
19
مسألة 2: لو جعل المهر ما لا يملكه المسلم
19
عنوان مسأله
19
فرع اوّل: آيا بطلان مهر به عقد هم سرايت مىكند؟
20
دليل قائلين به صحّت: مطابقت اصل
20
ادلّه قائلين به بطلان
21
1- رضايت در عقد مقيّد به مهر است
21
2- نكاح از قبيل معاوضات است
21
3- روايات
21
جواب از دليل اوّل
21
جواب از دليل دوّم
22
جواب از دليل سوّم
22
فرع دوّم: اگر قائل به صحّت عقد شويم جانشين مهر در اين عقد چيست؟
22
فرع سوّم: در مورد غير مسلمين كه خمر و خنزير برايشان ماليّت دارد چنين مهرى چه حكمى دارد؟
23
مقتضاى قاعده
23
صورت اوّل: هيچ يك مسلمان نشدهاند
23
صورت دوّم: اگر قبل از دادن مهر هر دو يا يكى از آن دو مسلمان شوند،
23
صورت سوّم: دفع مهر نكردهاند، ولى مهر عين خارجى است
24
بقى هنا أمران
24
الأمر الاوّل: اهل كتاب مالك خمر و خنزيرند پس نسبت به خودشان مهرشان صحيح است
24
مدارك قاعده
25
1- اجماع
25
2- عمومات
25
3- مذمّت يهود در قرآن بر ارتكاب گناهان فرعيّه
25
4- تأسّف كفّار در روز قيامت
26
راه جمع
26
الأمر الثانى: اين مسأله (حرام) منحصر به خمر و خنزير نيست بلكه عام است
26
مسألة 3: لا بدّ من تعيين المهر بما يخرج عن الإبهام
27
عنوان مسأله
27
اقوال
27
ادلّه
27
1- قطع اصحاب
27
2- موافقت با اصل
27
3- عمومات كتاب و سنّت
27
4- روايت
27
5- ما دلّ على كفاية مثل هذا فى العقد الموقّت
27
بررسى ادلّه صاحب رياض
28
مسألة 4: ذكر المهر ليس شرطا فى صحّة العقد الدائم
29
عنوان مسأله
30
فرع اوّل: عدم ذكر مهر در متن عقد
30
ادلّه فرع اوّل
30
1- اجماع
30
2- آيه:
لا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّساءَ ما لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً
30
3- عقد ازدواج معاوضه نيست
30
4- روايات
30
فرع دوّم: تصريح به عدم مهر در متن عقد
30
ادلّه
31
1- مخالفت با مقتضاى عقد
31
2- روايات
31
بقى هنا شىء
32
مسألة 5: لو وقع العقد بلا مهر لم تستحقّ المرأة قبل الدخول شيئا
32
فرع اوّل: جدايى با طلاق
32
ادلّه
32
[1- آيات]
32
1- آيه 236 بقره
32
2- آيه 49 سوره احزاب
33
2- روايات
33
طايفه اوّل
33
طايفه دوّم
34
طايفه سوّم
34
بقى هنا امور
34
الأمر الاوّل: دليل استحباب هديه ما زاد بر مهر در مطلّقات
34
الأمر الثانى: اقوال عامّه در مورد هديه مازاد بر مهر
34
الأمر الثالث: مقدار متعه (هديه) چه اندازه است؟
35
الأمر الرابع: مسائل باقى مانده
36
فرع دوّم: جدايى با فسخ
37
1- الغاى خصوصيّت قطعيّه (تنقيح مناط)
37
2- روايت جابر
37
فرع سوّم: جدايى با موت
38
ادلّه
38
1- اجماع
38
2- روايات
38
فرع چهارم: عدم تعيين مهر و حصول دخول
38
ادلّه
38
1- اجماع
38
2- روايات
38
مسألة 6: الأحوط فى مهر المثل هنا التصالح
39
عنوان مسأله
39
فرع اوّل: مهر المثل در مرأة مفوّضه
39
اقوال
39
دليل قول مشهور (مهر السنّة): روايت ابو بصير
40
ادلّه قائلين به مهر المثل (غير مشهور)
41
1- دليل عقلايى
41
2- روايات
41
فرع دوّم: مهر المثل از موارد ديگر
42
اقوال عامّه
42
ادلّه
42
بقى هنا أمور
43
الأمر الاوّل: چيزى كه در روايات سهگانه و كلمات فقها آمده يك مسئله تعبّدى و شرعى نيست
43
الأمر الثانى: گاهى امثال مختلف است،
43
الأمر الثالث: گاهى افرادى در مهر به دلايلى تخفيف مىدهند
43
مسألة 7: لو أمهر ما لا يملكه أحد
43
عنوان مسأله
43
اقوال
44
دليل بطلان مهر
44
دليل صحّت عقد
44
دليل قائلين به مهر المثل
44
دليل قول اوّل و سوّم
45
مسألة 8: لو شرّك أباها فى المهر بأن سمّى لها مهرا و لأبيها شيئا معيّنا يعيّن ما سمّى لها مهرا لها و سقط ما سمّى لأبيها
45
عنوان مسأله
45
اقوال
45
ادلّه
46
1- مقتضاى قاعده
46
2- روايت
46
بقى هنا شىء
47
مسألة 9: ما تعارف فى بعض البلاد من أنّه يأخذ بعض أقارب البنت كأبيها و أمّها من الزوج شيئا
47
عنوان مسأله
47
بقى هنا شىء
48
مسألة 10: لو وقع العقد بلا مهر (مفوّضه) جاز أن يتراضيا بعده على شىء
49
عنوان مسأله
49
اقوال
49
ادلّه
49
1- اجماع
49
2- اطلاق بعضى از آيات
49
3- اطلاق بعضى از روايات
49
گروه اول
49
گروه دوّم
50
گروه سوّم
50
4- مقتضاى قاعده
50
بقى هنا شىء
50
مسألة 11: يجوز أن يجعل المهر كلّه حالّا (نقدى)- أى بلا أجل- و مؤجّلا (مدّت دار)
51
حكم اوّل: انسان مىتواند، تمام مهر را نقد يا نسيه و يا قسمتى را نقد و قسمتى را نسيه قرار دهد.
51
ادلّه
51
1- اطلاق آيات
51
2- روايات
51
الف) روايات مطلقه
51
ب) روايات خاصّه
51
3- سيره مستمرّه
51
حكم دوّم: اگر مهر حالّ باشد، زوجه حقّ مطالبه دارد.
51
حكم سوّم: اين حكم از مسائل مبتلا به و دعواخيز است
52
ادلّه مشهور
52
1- اجماع
52
2- نكاح نوعى معاوضه
52
جواب از دليل
53
3- روايت
53
جواب از دليل
53
بقى هنا أمران
54
[الأمر الأوّل مهريّههاى كلان]
54
[الأمر الثانى مهريههاى نسيه]
54
حكم چهارم
55
مسألة 12: يجوز أن يذكر المهر فى العقد فى الجملة
55
عنوان مسأله
55
فرع اوّل: تفويض المهر
55
ادلّه
55
1- عمومات
55
2- قياس اولويّت
56
3- روايات
56
فرع دوّم: تعيين مهر توسّط زوج بعد از عقد
56
ادلّه
56
1- قاعده
56
2- روايت
56
بقى هنا شىء
57
فرع سوّم: واگذارى تعيين مهر به زوجه
58
ادلّه
58
1- اجماع
58
2- روايات
58
مسألة 13: لو طلّق قبل الدخول سقط نصف المهر المسمّى و بقى نصفه
58
عنوان مسأله
58
ادلّه
58
1- اجماع
58
3- روايات
59
لوازم مسأله
60
صورت اوّل: مهريّه در ذمّه زوج بوده و پس از طلاق قبل از زفاف نصف مىشود
60
صورت دوّم: مهريّه عين و در دست زوج است و هنوز به زوجه تحويل نداده است،
60
صورت سوّم: مهريّه عين است و زوج به زوجه داده
60
صورت چهارم: مهريّه عين بوده و به زوجه پرداخت كرده ولى زوجه تلف كرده است
60
صورت پنجم: مهريّه عين است و به زوجه تحويل داده است
60
مسألة 14: لو مات أحد الزوجين قبل الدخول فالأقوى تنصيف المهر
60
عنوان مسأله
60
فرع اوّل: موت زوج
60
اقوال
60
ادلّه مشهور
61
1- قواعد
61
2- روايات
61
دليل قول غير مشهور
62
روايات
62
جمع بين روايات متعارض
63
الف) جمع دلالى
63
ب) مرجّحات
63
بقى هنا امور
64
الأمر الاوّل
64
الأمر الثانى: بعضى گفتهاند كه سزاوار است ما موت را به طلاق قياس كنيم
65
فرع دوّم: موت زوجه
65
ادلّه مشهور
65
1- قاعده
65
2- مفهوم برخى از روايات
65
دليل غير مشهور
65
روايات
65
جواب از دليل غير مشهور
66
بقى هنا شىء
66
مسألة 15: تملك المرأة الصداق بنفس العقد
67
عنوان مسأله
67
اقوال
67
ادلّه
68
1- مقتضاى عمومات
68
2- آيه
وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً
68
3- نكاح حكم معاوضه دارد
68
4- روايات
68
[آيه 237 سوره بقره]
68
جمعبندى ادلّه مشهور
69
ادلّه ابن جنيد
69
1- رواياتى كه مىگويد مهر عند الدخول لازم است
69
2- الملك لا يزول الّا بناقل و الطلاق ليس بناقل
69
3- روايت
70
جمع عرفى
70
اعمال مرجّحات
70
مرجّح اوّل: شهرت
71
مرجّح دوّم: موافقت با كتاب اللّه
71
نتيجه
71
بقى هنا شىء
71
ادلّه
71
1- قاعده تسلّط
71
2- اجماع
71
3- ابراء زوج توسّط زوجه
71
4- آيه
71
مسألة 16: لو أبرأته من الصداق الذي كان عليه
72
عنوان مسأله
72
فرع اوّل: مهر دين است
72
اقوال
72
ادلّه مشهور
73
1- قواعد
73
2- روايات
73
فرع دوّم: مهر عين خارجى است
75
ادلّه
75
1- اجماع
75
2- روايات
75
3- مقتضاى قاعده
75
4- روايت ابراء
75
بقى هنا شىء
75
مسألة 17: الدخول الذي يستقرّ به تمام المهر هو مطلق الوطء
75
عنوان مسأله
76
فرع اوّل: وطى اعم است از وطى در قبل و دبر
76
اقوال
76
ادلّه
76
1- اجماع
76
2- آيه
76
3- روايات
76
بقى هنا شىء: مرحوم امام ختان المرأة را در تحرير الوسيله بحث نكردهاند،
79
اقوال
79
روايات عدم استحباب ختان
80
فرع دوّم: اختلاف زوجين در مواقعه
81
فرع سوّم: امتناع زوج از يمين
82
بررسى اشكالهاى چهارگانه
82
فرع چهارم: خلوت
82
اقوال
83
اقوال خاصّه
83
اقوال عامّه
83
ادلّه
83
[آيه 237 سوره بقره]
83
2- روايات
84
طايفه اوّل: روايات عام
84
طايفه دوّم: روايات خلوت (خاص)
84
روايات معارض
85
جمع دلالى
85
اعمال مرجّحات
86
مرجّح اوّل: شهرت
86
مرجّح دوّم: كتاب اللّه
86
مرجّح سوّم: موافقت و مخالفت عامّه (تقيّه)
86
مقام اثبات (ظاهر)
86
اقوال
86
ادلّه
86
1- تقديم ظاهر بر اصل
86
2- عدم امكان اقامه دليل از ناحيه زوجه
86
3- روايات
87
4- جمع بين دو گروه از روايات
87
شاهد
87
[مسائلى در اختلاف در مهر]
87
مقدّمه
87
مسألة 18: لو اختلفا فى أصل المهر فادّعت الزوجة و أنكر الزوج فإن كان قبل الدخول فالقول قوله
87
عنوان مسأله
88
فرع اوّل
88
1- قبل از دخول
88
2- بعد از دخول
88
نتيجه
89
فرع دوّم: زوج قبول دارد مهرى بوده ولى مدّعى است كه مهر را داده
89
مسألة 19: لو توافقا فى أصل المهر و اختلفا فى مقداره كان القول قول الزوج بيمينه
89
عنوان مسأله
89
فرع اوّل: اختلاف در مقدار مهر
89
فرع دوّم: زوجه عينى از اعيان را ادّعا مىكند
90
مسألة 20: لو اختلفا فى التعجيل
90
اقوال
91
فرع اوّل: آيا نقد است يا نسيه؟
91
اشكال صاحب جواهر
91
بقى هنا شىء
91
فرع دوّم: اختلاف در مدّت
92
مسألة 21: لو توافقا على المهر و ادّعى تسليمه و لا بيّنة فالقول قولها بيمينها.
92
عنوان مسأله
92
اقوال
92
رفع تناقض
93
مسألة 22: لو دفع إليها قدر مهرها ثمّ اختلفا بعد ذلك
93
اقوال
93
جمعبندى اقوال
93
بررسى قول اوّل و دوّم
94
الف) صيغه نخواندهاند
94
ب) صيغهاى خوانده شده
94
بررسى قول سوّم
94
قول چهارم
95
بقى هنا أمران
95
الأمر الأوّل: مرحوم امام (ره) بحث را روى تمام مهر بردهاند
95
الأمر الثانى: همانگونه كه ظاهر حال در قلّت، ما را به سمت هديه مىكشاند گاهى در كثرت هم ظاهر حال ما را به سمت مهر مىكشاند
95
مسألة 23: لو زوّج ولده الصغير فإن كان للولد مال فالمهر على الولد
95
عنوان مسأله
95
اقوال
95
جمعبندى اقوال
95
ادلّه
96
1- قواعد عامّه
96
2- روايات
96
طايفه اوّل
96
طايفه دوّم
97
طايفه سوّم
97
جمع بين روايات
97
بقى هنا امور
97
الأمر الأول: اگر ولىّ مصلحت مىبيند كه براى فرزند صغير همسرى انتخاب كند،
97
الأمر الثانى: بيان شد حكمى كه در روايات وارد شده و بين موسر و معسر فرق مىگذارد
98
الأمر الثالث: اگر مقدارى از مهر نقد و مقدارى از آن نسيه باشد در اينجا حكم چيست؟
98
مسألة 24: لو دفع الوالد المهر الذي كان عليه من جهة اعسار الولد ثم بلغ الصبى فطلّق قبل الدخول
98
عنوان مسأله
98
اقوال
99
ادلّه قول مشهور
99
1- ماهيّت پرداخت مهر از طرف ولى
99
2- تعبير «ضمن الوالد المهر» در روايات
99
3- آيه
وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ
100
«خاتمة فى الشروط المذكورة فى عقد النكاح»
100
مسألة 1: يجوز أن يشترط فى ضمن عقد النكاح كل شرط سائغ
100
عنوان مسأله
100
حكم اوّل: در نكاح مىتوان هر شرطى كه جايز است را شرط كرد
100
حكم دوّم: اگر شرط جايزى در عقد نكاح شرط شد
101
حكم سوّم: اگر در باب نكاح شرط تخلّف شود، خيار تخلّف شرط ثابت نيست
101
حكم چهارم: اگر شرط به صفات زوجين برگردد و تخلّف شود، حقّ فسخ براى مشروط له ثابت است
101
اقوال
101
ادلّه حكم اوّل
101
1- عمومات
101
2- بناى عقلا
101
3- روايات خاصّه
101
دليل حكم دوّم
101
ادلّه حكم سوّم
101
مقدّمه
101
[ادله]
102
1- اجماع
102
2- فرق نكاح با عقود ديگر
102
3- اجازه فسخ در روايات
102
جمعبندى
102
دليل حكم چهارم
103
روايات
103
مسألة 2: إذا شرط فى عقد النكاح ما يخالف المشروع
104
مقدّمه
104
اقوال
104
جمعبندى
104
ادلّه فساد شرط
104
1- اجماع
104
2- قضايا قياساتها معها
104
3- روايات
104
طايفه اوّل: روايات عامّه
105
طايفه دوّم: روايات خاصّه
105
روايت معارض
105
1- جمع دلالى
106
2- اعمال مرجّحات
106
بقى هنا امران
106
الأمر الاوّل: آيا فساد شرط به عقد و مهر سرايت مىكند؟
106
دليل مشهور: روايات
106
دليل مرحوم شيخ و علّامه
107
جواب از دليل
107
نكته: مرحوم امام (ره) سه مثال براى شرط خلاف شرع مطرح كردند
107
سؤال: اگر زن شرط طلاق كند، خلاف شرع است
108
جواب: در اينجا به زوجه وكالت بلا عزل داده شده است
108
مسألة 3: لو شرط أن لا يفتضها (ازاله بكارت نكند) لزم الشرط
109
عنوان مسأله
109
اقوال
109
ادلّه قائلين به قول اوّل
109
1- ادلّه عامّه شروط
109
2- روايات خاصّه
110
روايت معارض
110
جواب
111
مسألة 4: لو شرط أن لا يخرجها من بلدها أو أن يسكنها فى بلد معلوم أو منزل مخصوص يلزم الشرط.
111
عنوان مسأله
111
اقوال
111
ادلّه قول اشهر (صحّت عقد و شرط)
111
1- ادلّه عامّه
111
جواب نقضى
112
جواب حلّى
112
2- روايت صحيحه
112
فصل فى القسم و النشوز و الشقاق
112
حقوق زن از ديدگاه قرآن
113
حقوق زن از ديدگاه روايات
114
حقوق مرد از ديدگاه قرآن
115
حقوق مرد از ديدگاه روايات
115
بررسى حقوق زوج و زوجه
116
حقوق زوج بر زوجه
116
حقّ اوّل: اطاعت زوجه از زوج
116
اصل كلّى
116
اصل اوّل:
«عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
117
اصل دوّم: لا يجب على الزوجة خدمة البيت
117
اصل سوّم: حقّ شوهر مانع از اداى واجبات زن نمىشود
117
جمعبندى
119
حق دوّم: عدم خروج زوجه بدون اذن زوج از منزل
119
روايات ديگرى در مورد حرمت خروج زن از منزل بدون اجازه
121
جمعبندى
122
استثنائات بر عدم خروج زوجه بدون اذن زوج
123
1- ضروريّات زندگى
123
2- فعل واجبات
124
3- خروج از منزل براى دفع عسر و حرج
124
4- شرط خروج در ضمن عقد
124
5- نهى زوج از باب اضرار
124
حق سوّم: اذن زوج در تصرّفات مالى زوجه
124
مقتضاى اصل
125
ادلّه مخالف
125
1- روايات سابق
125
2- روايت ابى مريم
126
3- عدم فتوا و عدم عمل اصحاب به اين روايات
126
4- روايت صحيحه ابن سنان
126
حقوق زوجه بر زوج
126
1- النفقة
127
2- لا يقبح لها وجها
127
3- أن يغفر لها
127
[فى القسم]
128
مقدّمه
128
مسألة 1: من كان له زوجة واحدة ليس لها عليه حقّ المبيت عندها و المضاجعة معها فى كلّ ليلة
128
اقوال
128
جمعبندى اقوال
129
اقوال عامّه
129
ادلّه
130
1- آيات
130
2- روايات
131
طايفه اولى: رواياتى كه ترجيح را جايز مىداند.
131
نكات
132
طايفه ثانيه: رواياتى كه مساوات را لازم مىداند.
132
راه حل در مقام تعارض
133
1- جمع بين روايات
133
2- اعمال مرجّحات
133
بقى هنا أمور
134
الأمر الاوّل: اگر زوجه يكى باشد فتوا در مورد حق القسم چيست؟
134
1- روايت دعائم الاسلام
134
2- الغاى خصوصيّت از روايات سابق
134
الأمر الثانى: بحثهايى كه در مساوات و تفاضل داشتيم در جايى است كه زوج مىخواهد سهمش را به زوجه ديگر بدهد
134
الأمر الثالث: اين بحث مهم را امام متعرّض نشدهاند
134
مسألة 2
134
عنوان مسأله
135
اقوال
135
ادلّه
135
1- روايات حقّ القسم
135
2- روايت هشام بن سالم
135
بقى هنا شىء
136
مسألة 3: فى كلّ ليلة كان للمرأة حقّ المبيت يجوز لها أن ترفع اليد عنه
137
عنوان مسأله
137
اقوال
137
ادلّه
137
1- مقتضاى قاعده
137
2- روايات
138
تعريف حق
139
من هنا يظهر امور
140
الأمر الأوّل: بين ملك، حق و حكم فرق اساسى وجود دارد.
140
الأمر الثانى: در عناوين سهگانه فوق فرقى بين اهل شرع و عقلا نيست،
140
الأمر الثالث: فرق بين ملك و حق اين نيست كه مرحوم سيّد يزدى صاحب عروه فرمود
140
الأمر الرابع: همه اين بحثها در صورتى است كه اين عناوين سهگانه در مقابل هم قرار گيرند
140
الأمر الخامس: حق معناى وسيعى در علم اخلاق و عرف دارد.
140
اقسام حق
141
1- قابل اسقاط و نقل و انتقال قهرى
141
2- قابل اسقاط و نقل
141
3- قابل اسقاط و انتقال قهرى
141
4- قابل اسقاط
141
جمعبندى اقسام
141
احكام حقوق
141
1- طبيعت حقوق
142
2- روايات خاصّه
142
شكّ بين حقّ و حكم
143
جمعبندى
143
الأمر الأوّل: حق نوعى سلطه بر فعل است،
143
الأمر الثانى: تمام حقوق قابل اسقاط است
143
الأمر الثالث: حق چهار قسم است؛
143
الأمر الرابع: اگر شك كنيم كه چيزى حق است يا حكم
143
الأمر الخامس: اگر نتوانستيم ثابت كنيم كه چيزى حق است يا حكم
143
مسألة 4: و تختصّ البكر اوّل عرسها بسبع ليال و الثّيب بثلاث
143
عنوان مسأله
143
اقوال
143
دليل: روايات
144
طايفه اوّل: روايات قول مشهور
144
طايفه دوّم: روايات معارض
144
جمع بين روايات
144
الف) جمع دلالى
144
ب) مرجّحات
145
[مسألة 5 مستثنيات القسم]
145
مقدّمه
145
[فيمن لا قسمة لها من النساء]
145
عنوان مسأله
145
اقوال
145
تفصيل مسأله
145
1- صغيره
145
2- مجنونه دائمى
145
3- مجنونه ذات الادوار
145
4- ناشزه
145
5- مسافره
146
مسألة 6: لو شرع فى القسمة بين نسائه كان له الابتداء بأىّ منهنّ
146
اقوال
146
دليل
146
نام کتاب :
كتاب النكاح
نویسنده :
مكارم شيرازى، ناصر
جلد :
6
صفحه :
147
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
««اول
«قبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir