responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كتاب النكاح نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 7

[فصلٌ فى اولياء العقد]

مسأله 1: (ولاية الاب و الجد على الصغير و الصغيرة)

..... 19/ 6/ 79 فصلٌ فى اولياء العقد مسألة 1: للاب و الجد من طرف الاب بمعنى اب الاب فصاعداً ولاية على الصغير و الصغيرة و المجنون المتصل جنونه بالبلوغ و كذا المنفصل عنه على الظاهر و لا ولاية للأم عليهم و للجد من طرف الأم و لو من قبل أم الاب بأن كان اباً لام الاب مثلًا و لا للاخ و العم و الخال و اولادهم.

مقدّمه:

اولياء عبارتند از:

1- جد و اب 2- وصىّ بر صغار 3- مولى 4- حاكم شرع‌

در مورد اب و جد از نظر اقوال اختلافى نيست كه ولايت بر صغير و صغيره دارند، علّامه در مختلف مى‌فرمايد:

و اما ابن ابى عقيل فانه قال الولى الذي هو اولى بنكاحهنّ هو الاب ... و لم يذكر للجد ولاية [1]

شايد بتوان گفت از اب، جد هم فهميده مى‌شود و بعيد به نظر مى‌رسد كه ايشان جد را ولى ندانند، و شمول اب نسبت به جد در كلمات معمولى و آيات و روايات زياد است، به عنوان مثال آيه: «وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائِي إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ»‌ [2]، اسحاق جد يوسف و ابراهيم جد اعلاى وى بوده است كه همه را به «آبائى» تعبير كرده است همانگونه كه در روايات هم داريم:

السّلام عليك و على آبائك الطاهرين‌

مرحوم صاحب حدائق نيز چنين مى‌فرمايند:

و (ثانيها) دومين مورد اختلاف‌قول ابن ابى عقيل فى نقصان الجد من هؤلاء المذكورين فانّه قال: الولي الذي أولى بنكاحهنّ هو الاب دون غيره من الاولياء و لم يذكر للجد الولاية. [3]

به هرحال ايشان چه مخالف باشد چه نباشد ما دلائل زيادى بر ولايت اب و جد داريم، و روايات زيادى در سه باب ذكر شده است.

2 ادامه مسئله 1 ..... 20/ 6/ 79

مسأله اولى در مورد ولايت بر صغير و صغيرة است. و مسئله ثانيه در مورد ولايت بر كبير و كبيره است به اين معنا كه آيا پدر و جد بر دخترِ عاقلِ بالغِ باكره ولايت دارند يا نه؟

فروع:

1- اب و جد بر صغير و صغيره ولايت دارند، با شرايطى كه در جاى خود ذكر مى‌شود مثل رعايت مصلحت.

2- اب و جد بر مجنونِ كبير ولايت دارند (جنون گاهى متصل به صغر است و گاهى منفصل است).

3- مادر و جد مادرى ولايت ندارند، حتّى جد من قِبَل الام.

4- برادر، عمو، دائى و بستگان پدرى ولايتى ندارند.

فرع اوّل: «ولايت اب و جد بر صغير و صغيره»

در اين فرع اختلافى به حسب اقوال در بين علماى شيعه نيست، و تنها ابن ابى عقيل مخالفت كرده و معتقد است كه پدر ولايت دارد امّا جد ندارد.

ادلّه:

براى ولايت اب و جد غير از اجماع چند دليل آورده شده است:

دليل اوّل: روايات‌

* ... عن محمّد بن مسلم عن احدهما (عليهما السلام) قال: اذا زوج الرجل ابنة ابنه فهو جايز على ابنه و لابنه ايضا أن يزوّجها. فقلت:

فان هوى‌ ابوها رجلًا و جدّها رجلا، فقال: الجدّ اولى بنكاحها. [4]

* ... عن عبيد بن زراره قال: قلتُ لأبي عبد الله عليه السلام: الجارية يريد ابوها ان يزوّجها من رجلٍ و يريد جدّها أن يُزوّجها من رجلٍ آخر، فقال الجدُّ اولى بذلك ما لم يكن مضارّا، ان لم يكن الاب زوّجها قبله و يجوز عليها تزويج الاب و الجدّ. [5]

(قدر متيقّن از اطلاق روايات، صغيره است).

* ... و عن هشام بن سالم و محمد بن حكيم، عن أبي عبد اللّه عليه السلام قال: اذا زوّج الاب و الجدّ كان التّزويج للاوّل‌

(براى آن كسى كه اوّل اقدام كرده)

فان كانا جميعاً فى حال واحدة فالجدّ اولى. [6]

نكته:

البته روايات باب 11 مستقيماً مربوط به ولايت اب و جد نيست بلكه به صورت تعارض آمده كه معنايش اين است كه ولايت اب و جد مسلّم است و بحث در تقدّم ولايت جد بر ولايت اب است. در باب 6 و 12 از ابواب عقد نكاح وسائل احاديثى در اين زمينه داريم.


[1] ج 7، ص 100.

[2] آيه 38، سوره يوسف.

[3] حدائق، ج 23، ص 202.

[4] ح 1، باب 11 از ابواب عقد نكاح.

[5] ح 2، باب 11 از ابواب عقد نكاح.

[6] ح 3، باب 11 از ابواب عقد نكاح.

نام کتاب : كتاب النكاح نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 7
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست