نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39
مأمور بودند
براى حفظ جان خويش از شرّ آن جانيان آدمكش و بىرحم، از سپر تقيّه بهره جويند.
6- آيا
تقيّه فقط در برابر كفّار است؟
بعضى از
مخالفان ما هنگامى كه خود را در برابر آيات صريح و روايات بالا مىبينند، چارهاى
جز پذيرش مسأله مشروعيّت تقيّه در اسلام نمىبينند، ولى مىگويند تقيّه تنها در
برابر «كفّار» است و در برابر مسلمين تقيّه مشروع نيست.
حال آن كه
عدم تفاوت در ميان اين دو- با توجّه به دلايل فوق- بسيار روشن است، زيرا:
1- اگر مفهوم
تقيّه حفظ جان و مال و عِرض در برابر متعصّبان و افراد خطرناك است- كه هست- چه
تفاوتى ميان مسلمان ناآگاه و متعصّب و كافر وجود دارد؟ اگر عقل و خرد حاكم به حفظ
اين امور و هدر ندادن بيهوده آنهاست، چه تفاوتى بين اين دو مورد وجود دارد؟
ما كسانى را
سراغ داريم كه بر اثر شدّت ناآگاهى و تبليغات سوء مىگويند: ريختن خون شيعه مايه
تقرّب به خداست، آيا اگر شيعه مخلص از پيروان امير مؤمنان على (عليه السلام) و اهل
بيت پيامبر (صلى الله عليه و آله) در ميان چنين گروهى گرفتار شد و از او پرسيدند
مذهب تو چيست؟ با صراحت بگويد: شيعهام، و گلوى خود را به تيغ جهل و جنايت
بسپارد؟!
نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39