نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 132
اين پندار از پندار اوّل سستتر است، چرا كه به عكس، ممنوع كردن عقد متعه موجب
گسترش زنا و بىعفّتى است، زيرا همان گونه كه پيش از اين هم اشاره شد، بسيارند
جوانانى كه قادر بر ازدواج دائم نيستند يا كسانى كه از همسران خود دورند و بر سر
دوراهى ازدواج موقّت و زنا قرار دارند. بديهى است جلوگيرى از ازدواج موقّتى كه با
برنامهريزى صحيحى انجام مىشود، آنها را در وادى پرگناه و آلوده زنا و بىعفّتى
مىافكند.
و به همين جهت در حديث معروفى از على (عليه السلام) نقل شده است كه «اگر عمر
از متعه نهى نكرده بود، هيچ فردى جز بىبند و باران آلوده زنا نمىشد»؛
از روايت فوق كه گروه عظيمى از محدّثان و مفسّران و فقيهان اهل سنّت آن را نقل
كردهاند، به خوبى استفاده مىشود كه تحريم متعه در زمان عمر بود نه در عصر پيامبر
(صلى الله عليه و آله) و روايات متعدّد ديگرى كه در همان منابع نقل شده نيز آن را
تأييد مىكند، به عنوان نمونه:
1- ترمذى محدّث معروف نقل مىكند كه مردى از اهل شام از عبد الله بن عمر از
متعه زنان سؤال كرد، گفت: حلال است. سؤالكننده گفت: پدرت عمر از آن نهى كرده، عبد
الله گفت: «أ رأيت إن كان